TIDNINGEN TILLVÄXT 1
MARKNAD Konkurrens leder till prispress Förpackni
ngsbranschen har inte drabbats av vikande volymer, som tryckpapperssidan. Däremot finns en kolossal prispress eftersom överkapaciteten är så hög, säger Lena-Liisa Tengblad, vd för organisationen Grafiska företagen. Text Carina Gerken Christiansen Vid anläggningen på Gruvön tillverkas de nya förpackningarna. rande 20 procent kommer huvudsakligen från Baltikum och Finland. Bolaget äger ingen egen skogsmark. – VI GÖR PAPPER till förpackningar som bygger på starka och långa fiber från framförallt nordlig barrskog. I många länder där vi säljer vårt papper finns ofta inte motsvarande fiber. Det är en fördel för oss. Skogsbruket blir ofta kritiserat i debatten. Hur ser du på det? – Vi har en debatt som ofta utgår från ett storstadsperspektiv. Skogen växer i Sverige med 120 miljoner kubikmeter per år och vi avverkar drygt 80 miljoner kubik per år. Det finns mer skog i Sverige för varje år som går. Per Lindberg säger att självklart ska skogen skötas på ett hållbart sätt och nyckelbiotoper ska skyddas. Men han känner frustration över att många uttrycker att de gillar trä och papper för deras miljönyttor men samtidigt inte gillar skogsbruk. – Det går inte ihop. Pappersförpackningar kan formas i stället för att vikas. Dessutom är det givetvis som annat papper komposterbart. UTMANINGEN, menar hon, är den hårda konkurrensen som finns inom området. Kan den ökande efterfrågan på förpackningar kompensera den minskande efterfrågan på tryckpapper? – Javisst. Framställningsmetoderna för förpackningspapper skiljer sig en del från när man gör tryckpapper, men i grunden är det samma pappersmassa man utgår ifrån. Hur står sig svenska företag i den internationella konkurrensen? – De senare årens nedgång i volymer avseende pappersmassa har drabbat oss ungefär likvärdigt med resten av Europa och Nordamerika, medan den asiatiska marknaden varit stabil. Vår tillgång till skog är en fördel men ger bara marginellt lägre priser än i länder som behöver importera timmer och färdigt papper. En nackdel för Sverige i konkurrensSvenska tillverkare av förpackningsmaterial Billerud Korsnäs SCA Stora Enso Holmen Fiskeby Board Smurfit Kappa hänseende är löneläget. – Sverige har dock historiskt legat långt framme med att anamma ny teknik och nya standarder, vilket har gett ett försprång mot andra länder. Ju mer komplex produktion man har, desto mindre är risken att man konkurreras ut av låglöneländer. Vilka är de största utmaningarna? – Övergången till digital produktion. Bara en liten del av produktionen av förpackningstryck sker digitalt i dag. Den digitala tekniken ger bättre ekonomi i korta serier och snabbare intag, och möjliggör personalisering där varje förpackning kan ha unik text, bild och grafik. Vad tror du om utvecklingen tio år framåt för pappersindustrin? – Svårt att säga, men jag kan tänka mig att de minskade volymerna som vi känner i dag har stabiliserats och att det finns en jämn och konstant efterfrågan på tryckpapper, wellpapp med mera. Sedan tror jag att industrin utvecklat andra produkter, till exempel textilier och bränsle, som ökar i användning. – Utvecklingen av tryckt elektronik och ”smart papper” där polymerer blandas i pappersmassan har troligen kommit längre. Det ger avancerade förpackningar med temperaturkänslighet, displayer, minnen och så vidare som gynnar den nischade marknaden med specialprodukter. 90 procent exporteras Av massa- och pappersproduktionen i Sverige exporteras nära 90 procent. Den svenska massa- och pappersindustrin är den största producenten i Europa. Så mycket som en fjärdedel av förbrukningen av pappersmassa i EU tillverkas i Sverige. KÄLLA: SKOGSINDUSTRIERNA Lena-Liisa Tengblad, vd för organisationen Grafiska företagen. Tillväxt 13 FOTO: KENT JOHANSSON