KIA STORY 1
OPTIMAL KOMFORT Som ett rullande kontor med bekvä
ma fåtöljer och fullt av avancerade förarassistans- och säkerhetssystem. Nya Kia Optima är en bil som kan tilltala både tjänstebilisten och den kräsne privatköparen som bara vill ha det allra bästa. TEXT IA WADENDAL FOTO KIA MOTORS J 22 KIASTORY 1/2016 ag är rätt säker på att om min far hade levt och fått provköra den nya Optiman hade han med ett nöjt leende satt sig till rätta i lädersätet, låtit handen glida över aluminiumlisterna och gett omdömet: ”Det här är ju verkligen en riktigt bra direktörsbil!”. Tänker på det när jag kör omkring i ett snöigt och isigt Stockholm och kopplar in både ratt- och rumpvärme. Såna finesser var min far inte van vid – för honom var höjden av lyx i stället bekväma lädersäten och en snygg instrumentbräda. I kombination med en pigg motor och en kaross med slanka och vackra linjer så var saken biff – och han hann avverka några sådana bilar under sitt liv. Förmodligen hade han nog haft lite blandade känslor inför dagens moderna förarassistanssystem. Min far var stolt över att vara en bra förare och själv kunna hantera sitt fordon med sådan finess så att olyckor i regel alltid kunde undvikas. Själv har jag svängt på den fronten och är snarast väldigt förtjust i att bilen hjälper mig att vara en avslappnad och trygg förare. NYA KIA OPTIMA saknar inget när det gäller sådan hjälp på traven – här hittar man bland annat adaptiv farthållare, autobromssystem, filhållare, dödavinkelvarnare och det smarta Rear Cross Traffic Alert som varnar för passerande bilar när man backar ut från en parkering. Kombinerat med ett förbättrat krockskydd i form av mer höghållfasthetsstål i konstruktionen och en hel bukett krockkuddar så har det inte varit något problem för Optiman att plocka hem högsta betyget hos krocksäkerhetslabbet Euro Ncap – fem stjärnor. Instrumenteringen och knapparna på ratten är mer intuitiv än i tidigare utgåva av bilen. Versionen jag kör heter Komfort och det är verkligen bekvämt att framföra detta fordon. Dieselmotorn på 1,7 liter ryter sällan till utan spinner snarare, kanske för att en sån här bilmodell uppmuntrar till en mjuk och lugn körning. Växellådan är en sjustegad automatisk dubbelkopplingslåda som sköter sig väldigt smidigt längs vägen. JAG HAR FILHÅLLNINGEN och den adaptiva farthållaren inkopplade när jag ligger i kökörning på motorvägen och det känns lite konstigt först när bilen i princip själv tar över körningen. Jag testar att bara ha några fingrar på ratten och när den rör sig själv för att räta upp bilen så att den ligger mitt i filen blir det först lite fjärilar i magen – men på det hela taget känns det faktiskt väldigt bra. Det är väl så här det kommer att vara när bilarna blir helt självkörande om 10-15 år. Avslutar med att prova självparkeringssystemet och släpper helt händerna från ratten då bilen rattar in sig i en lagom stor ruta vid trottoaren. Ingen anledning att svettas över fickparkeringar heller längre.