KIA STORY 1
Kia siktar mot stjärnorna Kia har vuxit från att
vara ett litet och ganska okänt bilmärke till att vara ett av Sveriges största. Förra året blev det försäljningsrekord. TEXT INGER SUNDELIN ALDRIG TIDIGARE HAR det sålts så många Kia under ett år som under förra året, hela 18 157 bilar och Kia placerade sig på en hedersam sjätteplats av landets bilmärken. Men 2016 har startat ännu bättre och Kia har placerat sig på fjärdeplatsen i februari efter Volvo, Volkswagen och BMW. Tideräkningen för dagens Kia började 2004 när dotterbolaget till Kia Motors Corporation, Kia Motors Sweden, bildades. Picanto var den första Kiamodellen som lanserades på den svenska marknaden där det då, 2003, såldes knappt 1 300 Kiabilar totalt under året. Sedan dess har kurvan pekat rakt uppåt och förra året slogs alla tidigare rekord med 18 157 bilar registrerade. – Det stora genombrottet kom 2007 med Kia cee’d – en bil som helt var anpassad till den europeiska marknaden – och den sjuåriga fabriksgarantin som då var uppdelad i två steg; fem år för hela bilen och ytterligare två års garanti för motor och växellåda. 2010 fick alla Kiabilar sju års garanti – i ett steg. – Under åren har vi stärkt Kias varumärke genom ett 42 KIASTORY 1/2016 attraktivt modellprogram och inte minst genom att bygga upp en stark återförsäljar- och serviceorganisation, säger Jonas Angerdal, försäljningschef, Kia Motors Sweden AB. Det som också bäddat för Kias framgång är den målmedvetna satsningen på design, samt den toppmoderna fabriken i Zilina i Slovakien där merparten av alla bilar som säljs i Europa tillverkas. Att kvalitet också är ett löfte som alla inom Kia strängt följer är naturligtvis också en starkt bidragande orsak till framgången. Jonas Angerdal. att det går mycket bra för Kia, säger Jonas Angerdal. Att Kia inte längre är ett undanskymt litet märke som ytterst få kände till för 12 år sedan är svårt att förstå i dag när det inte är ovanligt att se fyra bilar från Kia samtidigt vid en fyrvägskorsning! En annan viktig parameter är att vi har de mest lojala bilägarna. När det är dags att byta bil blir det oftast en Kia. – Ännu fler bilar från Kia är på ingång, fortsätter Jonas. I år LÄNGE HAR Kia cee’d stått för merparten av sålda Kiamodeller men nu har också de andra modellerna kommit starkt. Kia Picanto är numera Sveriges mest sålda småbil och lika fin placering har Kia Venga i sin bilkategori. Och är det inte förstaplatser för Kias bilar i sina respektive segment finns det lika många andra-, tredje- och fjärdeplatser som innehas av en Kia. – Sådana placeringar betyder 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 18000 20000 0 har vi sju lanseringar, två bilar som får ansiktslyftningar inklusive modeller vi aldrig har sett förut. En av nyheterna som vi verkligen har längtat efter ser du i tidningen – Kia Optima Sportswagon. Att bilen är hett efterlängtad av många och förstås av oss beror på att det är första gången vi kan erbjuda en storbilskombi. Det blir en bil som kommer att slåss om försäljningen med Volvo, Volkswagen, Audi och BMW, det vill säga bilar där merparten är tjänstebilar. – Tjänstebilarna är många i Sverige och står för cirka 30 procent av landets alla sålda nya bilar. Fler och fler företag väljer numera Kia, till exempel är Sportage och Sorento mycket populära hos landets företag och när vi i höst lanserar vår nya Optima Sportswagon lär Kia bli ännu mer synlig på vägarna, säger Jonas. 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015