KIA STORY 1
IFK mer än fotboll Samspelet är IFK Göteborgs sät
t att visa samhällsengagemang. Fotbollslegenden Kennet Anderssons uppdrag är att ge barn och ungdomar möjlighet att utvecklas. TEXT PER WESTERGÅRD IFK GÖTEBORG ÄR inte bara fotboll, det är också en förening som har ett starkt engagemang i samhällsfrågor. Tack vare idrottens popularitet har de en möjlighet att nå längre än många andra. Bollen blir helt enkelt nyckeln till miljöer som är svåra att få tillträde till. Eller till möten med barn och ungdomar som har haft svårt att lyckas i andra sammanhang. Socialt arbete och samhällsengagemang är inget nytt för IFK Göteborg, det har funnits med i föreningens arbete ända sedan starten. Arbetet har nu fått en fastare form under namnet Samspelet. Genom att samarbeta med både organisationer och företag, bland annat Kia, hoppas fotbollsklubben kunna nå ut till fler. Ett exempel på evenemang där Samspelet är engagerade är i fotbollsturneringen Energikicken. Det är ett återkommande arrangemang för alla femteklassare i regionen. I år var mer än 5 000 elever med i en turnering där det är lika viktigt att spela schyst som att göra många mål. Dessutom ska alla få vara med, framför allt ska tjejer och killar få spela på lika villkor. Därför måste alla lag matcha sina killar under den ena halvleken och tjejer under den andra. MOTTOT FÖR TURNERINGEN men även för Samspelet är: vi är kamrater i alla situationer och alla är lika mycket värda. Ansvarig för Samspelet är Kennet Andersson, en av svensk fotbolls verkligt stora hjältar. Han har en lång karriär bakom sig, men vi minns honom kanske mest som den som bidrog till att Sverige gjorde succé under fotbollsVM i USA 1994. Där lyckades han med den fantastiska prestationen att göra fem mål. Varför har du engagerat dig i Samspelet? – Jag har tidigare varit engagerad i en rad välgörenhetsprojekt. Många av dem har varit för något viktigt ändamål men det här är något mycket mer. Genom fotbollen kan vi nå många människor i utsatta situationer. Det innebär att vi har en unik möjlighet att påverka samhället och engagera oss i sociala sammanhang. Att vi gör det med våra partner gör oss starkare, tillsammans är vi med och skapar något som är unikt inom den svenska idrottsrörelsen. Förhoppningen är att alla i Göteborg ska bli vinnare i slutändan. IFK GÖTEBORG GILLAR KIA För sex år sedan blev Kia huvudsponsor åt IFK Göteborg. Då var fotbollsklubben en gigant och bilföretaget en liten uppstickare. I dag finns båda i toppen av respektive liga. Nu förlängs avtalet med tre år och samarbetet ska utvecklas ytterligare. Kia är även engagerat i fotbollen på en rad andra sätt, bland annat som sponsor till fotbolls-VM 2014. KIASTORY 1/2014 31 FOTO URBAN JÖRÉN