KIA STORY 1
BILSALONGEN I GENÈVE Michael Winkler. Kias Europa
-vd Michael Cole går fram till den tvåfärgade elbilen – blank vit kaross med ett ljusblått ”flytande tak” – och säger: – Soul EV är inte bara en iögonfallande bil, SOUL EV ÄR INTE BARA EN IÖGONFALLANDE BIL, DEN HAR SAMMA HÖGA KVALITET SOM KUNDERNA FÖRVÄNTAR SIG AV ALLA KIAMODELLER. Artur Martins. Fokus på miljön E n sista putsning. Det blanka mörka skynket som döljer Kias nya stolthet – den första elbilen som går i global produktion och dyker upp i Sverige i höst – rättas till så att det faller lite snyggare mot golvet. Sorlet från publiken där både journalister, fotografer och arrangörer från andra montrar trängs dämpas något och fotograferna gör en sista koll genom kameraobjektiven. På storbildsskärmen ovanför den täckta bilen dansar hamstrar med svettband fram på gymmet, får nackhåret fixat i frisör8 KIASTORY 1/2014 X/2013 den har samma höga kvalitet som kunderna förväntar sig av alla Kiamodeller. När Soul EV börjar säljas i Europa i år kommer den förstås att ha samma sjuåriga garanti. Efter presentationen flockas folk runt bilen för att ta bilder med mobilkameror och det bildas snabbt en kö av intresserade som vill prova ut förarsätet och fingra på instrumentbrädan. Men hur står sig då Soul EV i jämförelse med de andra elbilar som dykt upp på marknaden? Om man utgår från Kias egna uppgifter så låter det onekligen bra. I bilens bottenplatta under golvet ligger 2014 blir nollutsläppets år för Kia. Nu introduceras Kia Soul EV som går helt på el. På bilsalongen i Genève presenterades också flera andra miljövänliga tekniker från Kia samt den fräna konceptbilen GT4 Stinger och ansiktslyftningar av modellerna Sportage och Optima. TEXT & FOTO IA WADENDAL salongen och rättar till de svarta kostymerna längs röda mattan in till en filmpremiär. Den amerikanska reklamfilmen för Kia Soul har gett de små pälsdjuren kultstatus och tidningen Adweek skriver att det ”objektivt är en reklamkampanj du borde hata, men som du inte kan låta bli att i stället bara älska”. Det dundrar till i högtalarna, gröna lasrar sveper över scenen och Kias presskonferens rullar i gång. Skynket dras bort från nya Kia Soul EV och det blixtrar från fotografernas kameror. ett paket av litium-jon polymerbattericeller på 27 kW. Litium-jon polymer är en batteriteknik som ger en högre energitäthet än vanliga litium-jonbatterier. Elmotorn är på 81,4 kW och ger ett högt vridmoment på 285 Newtonmeter. Vanlig laddning av bilen tar cirka fem timmar, men med snabbladdning kan 80 procent uppnås på bara 25 minuter. Räckvidden utlovas vara hela 20 mil, vilket brukar vara svårt att klara i ett land som Sverige med stora temperaturskillnader mellan årstiderna. Mycket av energin som produceras från batterierna brukar gå åt till att värma upp bilen på vintern. Men med den smarta värme-, ventilations- och luftkonditioneringstekniken som Kia tagit fram verkar det som om en längre räckvidd är möjlig. En värmepump i bilen utnyttjar överskottsvärme från luftkonditionering och elsystem för att så energisnålt som möjligt reglera temperaturen i kupén. Det innebär att elen från batterierna huvudsakligen kan användas till körning av bilen. Kia har också tagit fram något som utlovas vara världens första individuella