KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS Kia firar 10 år Redan 1997 ko
m de första Kiamodellerna till Sverige. Till en början förde märket en ganska undanskymd tillvaro. Men 2004 blev Kia Motors Sweden ett helägt dotterbolag till Kia Motors Corporation. I dag är Kia Sveriges sjätte största bilmärke av 37 och Sveriges tredje största bilmärke i Sverige till privatperson – och Kia cee’d SW är Sveriges ”folkligaste” kombi. ANTALET SÅLDA KIA 2003–2013 5 000 10 000 15 000 20 000 2003 – 1 441 nyregistrerade fordon 2003/2004 Kia Motors Sweden AB bildas 2004 – 2 118 nyregistrerade fordon 2005 – 3 017 nyregistrerade fordon 2006 – 2 940 nyregistrerade fordon 2007 – 6 364 nyregistrerade fordon 2008 – 6 054 nyregistrerade fordon 2009 – 9 372 nyregistrerade fordon 2010 – 13 239 nyregistrerade fordon 2011 – 14 764 nyregistrerade fordon 2012 – 16 087 nyregistrerade fordon 2013 – 14 834 nyregistrerade fordon Källa: BIL Sweden 6 KIASTORY 1/2014 KIAS MODELLPROGRAM 2003/2004 Carens, Opirus, Magentis 2004 Picanto, Cerato 2005 Sportage, Rio 2006 Magentis, Carens 2007 cee’d 2008 pro_cee’d, cee’d Sporty Wagon 2009 Soul, Sorento 2010 Sportage, Venga 2011 Rio, Picanto 2012 Optima, cee’d, cee’d Sportwagon 2013 Carens, pro_cee’d GT 2014 Soul PRESSEN OM KIA Håkan Matson, motorjournalist på Dagens Industri, ordförande i den europeiska Årets bil-juryn: – För tio år sedan var Kia ett ganska diffust märke som möjligen stod för låga priser, med fula bilar och dålig säkerhet. Sedan dess har resan gått väldigt fort. Det finns fyra viktiga skäl till det; designen, den 7-åriga garantin, starka återförsäljare och säkerheteten. cee’d var den första koreanska bil som fick fem stjärnor i EuroNcap. Det är viktigt för svenska köpare och för juryn i årets bil. Marianne Sterner, motorjournalist på Vi Bilägare, första kvinnliga medlemmen i den europeiska Årets bil-juryn: – Alla som minns Kia för tio år sedan och ser bilarna i dag måste nog bli imponerade. För varje ny bilversion har Kia tagit stora steg framåt. I dag kan Kia tävla med de bästa i sina klasser både vad gäller kvalitet och design och inte minst när det handlar om värde för pengarna. Lasse Swärd, motorjournalist på Dagens Nyheter: – Det har bara gått tio år sedan jag första gången provkörde modellen Opirus, ett slags oblygt försök att göra en Mercedes. Jag var väl inte allt för imponerad. Men ser jag tillbaka på vad Kia gjort och åstadkommit i dag så har Kia gjort en fantastisk resa.