Maskinentreprenören 1
En bärande idé är att eleverna ska göra praktik i
de företag där de har sin ordinarie anställning. ett behov i branschen, är utbildning planerad efter elevernas förutsättningar och vardag. Den teoretiska delen är förlagd under vinterhalvåret, då branschen normalt har mindre att göra. Det praktiska lärandet, ute på företagen där eleverna är anställda, ligger till största delen på sommaren. Praktiken blir därför på riktigt, eftersom eleverna får testa sina nyvunna kunskaper i skarpt läge på riktiga projekt. En bärande idé är att eleverna ska göra praktik i FAKTA Utbildningens innehåll Följande ämnen ingår i utbildningen ProjektledareTransportinfrastruktur: Affärssystem och IT-stöd (20p). Engelska, Affär och teknik (20p). Entreprenadjuridik (30p). Examensarbete (30p). Intern och extern kommunikation (20p). Ledarskap (30p). Ledningssystem samt Kvalitet, miljö, arbetsmiljö och säkerhet (30p). LIA 1 - Projektledning (20p). LIA 2 - Produktionsstyrning (20p). LIA 3 - Inköp (20p). LIA 4 - Arbetsmiljö och säkerhet (20p). LIA 5 - Ledarskap (20p). Planeringsprocessen för väg och järnväg (10p). Produktionsstyrning och ekonomi (20p). Produktionsteknik (30p). Projektledning och projektmodell (30p). Upphandling och inköp (30p). 20 MASKINENTREPRENÖREN 9/2015 de företag där de har sin ordinarie anställning. Per Segelryd, som är projektchef på Transab, är Joakims handledare under praktikperioderna. Han berättar att när Joakim tackade ja till att gå utbildningen, så fick han frågan om han ville bli platschef för ett större projekt. Det är en totalentreprenad vid bygget av en ny bilhall i Jönköping, där Transab bland annat har grävt ur 70 000 kubik massor och ytor på 20 000 kvadrat har hårdgjorts. Som mest har Transab haft fem grävmaskiner och en hjullastare på arbetsplatsen. Hela entreprenaden är på 26 miljoner kronor. – Det största projekt jag varit ansvarig för tidigare var på tre miljoner kronor. Det är lite skillnad, säger Joakim med ett leende. – För att utvecklas måste man ha nya och större utmaningar. Och jag tycker verkligen att Jocke har vuxit och tagit till sig mycket under den här tiden, säger Per. – Framför allt har jag lugnat ner mig. Jag springer inte runt och släcker bränder längre, och det beror på att jag lärt mig planera bättre, fyller Joakim i. är Pierre Juhlin. Till vardags är han platschef och transportledare på Last & Mark AB i Jönköping. Han har gjort sommarens praktik i en av företagets bergtäkter. Trots att det är hans vanliga arbetsplats märker han en stor skillnad efter vinterns teori och sommarens praktik, eller Lärande i arbete som det kallas på kursen. Han har lärt sig att planera bättre. – Man vet att det är viktigt med ordning och reda på arbetsplatsen, men det är lätt att man hoppar över det. Under praktikperioden skärpte jag mig och har blivit mer ordningsam och fått en bättre struktur på arbetet, konstaterar Pierre. – I och med att jag har bättre kontroll över vad vi gör så ser jag också var vi kan spara och på så sätt tjäna mer pengar. www.maskinentreprenoren.se