Maskinentreprenören 1
– Jag har lu ha ha ugnat ner miig. Jag springer n
ter inte runt och mig g släckec r bbrääänder längrree,, och det beror på aatt jag lärt mig plannera b abbättttä re, sägerere JoJoakim Lind Annars är det ekonomidelen som varit den FAKTA Joakim Lindberg Ålder: 37. Bor: Taberg (utanför Jönköping). Familj: Fru och två barn. Tidigare utbildning: Bygg och anläggning på gymnasiet. År i yrket: 14. Företag: Transab i Jönköping. Nuvarande jobb: Platschef. Fritidsintressen: Familjen, basist i Doom Metalbandet Hexgrafv. största ahaupplevelsen för Pierre. – Tidigare kunde jag göra ett fakturaunderlag och fakturera, men jag förstod inte bokslut och likviditetsrapporter. Nu kan jag följa med och läsa de ekonomiska rapporterna så att jag ser hur projektet går. Det är viktigt att förstå. När Maskinentreprenören besöker utbildningen är det första dagen efter sommaren och delar av klassen har samlats på skolan i Nässjö för att redovisa sina erfarenheter efter den första praktikperioden. Marcus Rydetoft, som är arbetsledare på Älmby Entreprenad AB i Älmhult, använde sin praktikperiod till att gå igenom sitt senaste projekt, bygget av en bussterminal i Ljungby, där han var projektledare. – Normalt när ett projekt är klart kör jag bara vidare till nästa. Det var nyttigt att stanna upp och titta på vad och hur jag hade jobbat, och reflektera. Daniel Wieslander jobbar också han på Älmby Ebtreprenad. Även han har haft nytta av kurserna i kommunikation och ledarskap. – Ibland blir det fel för att man som ledare är otydlig. Nu tänker jag till mer. Varför blir det fel? Ofta har jag en bild i huvudet av hur jag vill ha det, men för att det ska bli så måste jag kunna förklara det så att mina gubbar förstår. 22 MASKINENTREPRENÖREN 9/2015 ndberb g. Sofia Svensson, som jobbar åt Rolf Johansson Schakt och Transport i Tingsryd, fick under praktiken hoppa in som projektledare för en omgestaltning av några gator i centrala Karlskrona. Bland svårigheterna hon stötte på var bland annat att man måste ta hänsyn till gående, bilar och bussar när man jobbar mitt i stan. Det är också mycket ledningar och rör, så man måste ha koll på vad som finns i marken. – Och så var det ritningar som inte stämde överens med verkligheten. Det var nyttigt och lärorikt för mig som inte jobbat som arbetsledare eller projektledare tidigare, tycker Sofia. Stora Vörta Gård AB i Nättraby, var under sin praktikperiod bland annat transportledare och arbetsledare på ett jobb som innebar leverans av betong till gjutning av fundament för vindkraftverk. – Vi körde 27 timmar i sträck vilket innebar att jag måste hitta tre förare till varje lastbil. Det är för riskabelt att en förare kör dygnet runt. Sedan la jag stor vikt vid att informera alla förare om risker och säkerhet. Emil körde själv några pass, samtidigt som han var arbetsledare. www.maskinentreprenoren.se