Maskinentreprenören 1
När är arb tet inleds be ds är r rälsenken k n or
tsl teut n å att int nga tåg kan närma sig. så ti V börjar bilarna rulla in och parkeras vid järnvägsövergången strax norr om den gamla järnvägsknuten Tillberga i Västmanland. Arbetslaget på tolv personer samlas för att gå på nattskiftet som börjar vid åtta på kvällen och avslutas vid klockan sex följande morgon. En efter en dras motorerna igång på de två järnvägsanpassade grävarna och på de två grävlastarna. Två sticker iväg åt höger och två åt vänster, en förare och två medhjälpare per maskin. Göran Ohlsson och hans företag Last och Planering Rail AB i Uppsala har entreprenaden på byte av 5 500 sliprar utmed en sträcka på någon mil mellan Tillberga och Ransta. – Det handlar om vanligt underhåll, berättar Göran. På vissa sträckor börjar sliprarna bli dåliga och behöver bytas ut. Göran har jobbat med järnväg i hela sin yrkeskarriär, först som anställd vid SJ och senare vid Banverket. Jobbet som anställd arbetsledare innebar dock inte en tillräcklig utmaning och gav inte Göran utlopp för sin lust att testa sina egna idéer. Han valde att köpa ett företag och bli sin egen. Något han inte ångrar. – Det har varit en härlig resa. Men så klart att det har varit tufft många gånger. Sedan Göran tillsammans med sin hustru Maria www.maskinentreprenoren.se gav sig in i det egna företagandet 1998 har mycket förändrats anser Göran. – Kraven på kvalitet, produktivitet och säkerhet har hela tiden ökat, men särskilt under de senaste fem åren, konstaterar han. Jobben har helt enkelt blivit mer pressade, med tightare tidsmarginaler och mer pappersarbete. Göran är dock inte helt negativ. – Det betyder också att det har blivit bättre ordning. Specifikationerna vi får blir hela tiden bättre och att det ställs högre krav på säkerheten tycker jag bara är bra. drogtester, nya utbildningar och hårdare krav på maskinerna. Allt för att öka säkerheten. Göran och Marias son, Mikael Ohlsson, jobbar som arbetsledare i firman. Han håller med om att det är bra med ordning, men efterlyser bättre framförhållning och tydligare besked från myndighetshåll. Han tycker att det kan bli lite luddigt ibland. – När kravet om vältindikatorer på maskinerna kom var det otydligt om vad som skulle krävas och när de nya reglerna skulle börja gälla. Det blev flera uppskov och många kände nog att de bytt maskin lite för tidigt. – Det var kort om tid och fanns inte tillräckligt med kapacitet på maskinfirmorna för att uppgradera MASKINENTREPRENÖREN 9/2015 29