Maskinentreprenören 1
På Högbytytorp bytyts d orrp ana vänäv ds varv je
e maskin i ciri ka fem årå , sedad n ssde uue t mmt ot nyan . Å 42 MASKINENTREPRENÖREN 9/2015 I den globala uppvärmningens tid är den viktigare än någonsin för att skapa en värld där vi återvinner så mycket som möjligt och deponerar så lite som möjligt. I en stram bransch, styrd av stränga lagar och ramverk, är det få aktörer som konkurrerar om att få hämta det material som hushåll och näringsliv källsorterat för att vidareförädla det till en resurs- och energieffektiv råvara. Entreprenadmaskinerna har en framskjuten roll i kretsloppsindustrin. För att stilla vår nyfikenhet drog vi till Ragn-Sells återvinningsanläggning Högbytorp, för att med egna ögon se hur maskinerna används och hur modern återvinning funkar. Det är relativt få människor som har satt sin fot på en återvinningsanläggning. Avfallet som vi producerar ser vi sällan skymten av efter att vi slängt det i soptunnan eller lämnat det på återvinningsstationen. Entrén till Högbytorp omges av tjocka och många bommar, som öppnas och stängs i takt med att lastbilar kommer till anläggningen för att lämna olika slags avfall. Varje dag kommer cirka 200-300 lastbilar till Högbytorp. På anläggningen jobbar Lars Pettersson och kollegan Michael Jungwirth tätt tillsammans med en maskinpark som innehåller cirka 20 maskiner. Utöver det ansvarar de också för sorteringsverk, lastbilar, truckar och personbilar – på Ragn-Sells samtliga sju anläggningar i hela Mälarregionen. Avfallshanteringsföretaget har höga krav på maskinerna. Inte minst när det gäller miljö och säkerhet. – Men den största utmaningen är tillgängligheten som handlar om att hålla maskinerna fräscha och fungerande med så få driftstopp som möjligt, berättar Ragn-Sells maskinansvarige Lars Pettersson. Ragn-Sells har gjort stora förändringar i maskinparken under 2015. Sex gamla maskiner har ersatts av nya. Under 2016 ska ytterligare minst fem maskiner bytas ut. Lars Pettersson och Michael Jungwirth har som mål att varje maskin ska köras i fem år, sedan börjar maskinernas värde ätas upp av underhållskostnaderna. Utmaningarna med att hålla maskinerna i körbart skick innehåller flera olika moment. – Det svåraste är att hålla koll på att det dagliga underhållet sköts. Maskinförarna ansvarar för att maskinerna är rena, de kollar även vätskenivåer, hydraulik, belysning och slitstål till redskapen, fortsätter Lars Pettersson. www.maskinentreprenoren.se