Maskinentreprenören 1
När soolenenl gåg r nner ochch myyggorna böörjar
ssurrrrrai på järnvägenen mem llaal n Tn iillberga g ocho Raans jär ä nv nnst a inleds ette tiotio mmmmmars arbetspas ssta.a 5 50000 slsliprpi aar ska bytas. pa s 16 000 VoV lt har aar respekt med sig. Alla maskiner är spärrade ii höh jdl jd ed. De återkommande stora rubrikerna om eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna gör det dessutom lättare att äska pengar. En av dem är Isak Gunnarsson som sitter i firmans Huddig 1260 och ersätter gamla sliprar med nya. Hans väg in i firman var ganska självklar, han följde helt enkelt i sin fars fotspår. – Men jag är verkligen intresserad av jobbet, försäkrar han. Fördelen är att det är mycket varierande, sen brukar jag jobba natt och det passar mig som är ordentligt morgontrött riktigt bra. yngre personal och själv ser till att de får utbildning och erfarenhet. Det är en investering för firman som han tycker betalar sig. – Jobbet på järnväg är slitsamt och krävande och det är svårt att få tag i mer folk. Jag skulle kunna anställa fler och köpa fler maskiner, jobb finns det. Han menar att det finns ett stort underhållsbehov och att det därmed finns goda jobbchanser framöver. De återkommande stora rubrikerna om eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna gör det 32 MASKINENTREPRENÖREN 9/2015 www.maskinentreprenoren.se dessutom lättare att äska pengar eftersom det skapar en opinion. Till detta har Göran också ett önskemål om nybyggnation av järnväg. Sedan Banverket Produktion successivt blev konkurrensutsatt med en början för drygt tio år sedan har många entreprenadföretag valt att bredda sin kompentens och ge sig in i den nya branschen. Göran Ohlsson har varit med från början och har dessutom en gedigen erfarenhet av järnväg sedan sina år som anställd. Han menar att järnvägsjobben ställer krav som inte alla företag kan leva upp till. – Det gäller att företaget har en viss storlek för att klara den här typen av jobb. Det måste finnas kompetens på kontoret för att hantera allt pappersarbete. Dessutom måste personalstyrkan och maskinparken vara tillräckligt stor för att hantera uppgiften. Av: Sofia Barreng