Maskinentreprenören 1
Arbetetpå jt på ärnväg n mås t tidsmarginal A åj
gen te sk när t afiken så na ernr a ssmå,m upppgi te måst pgiften måste vvararaa klk ar ra närn tit den gåg r r u t.. s e n r rafiken å illåti åt .Oft ås ter. Of a är FAKTA Last och Planering Rail LPR AB Företaget startades 1998 av ägarna Göran och Maria Ohlsson. I företaget arbetar även sonen Mikael och dottern Erika. Totalt arbetar ett femtiotal personer i företaget. Underhåll och nybyggnation av järnväg är företagets huvudsakliga verksamhet, men även snöröjning, grävning av husgrunder och soparbete förekommer. Maskinparken består av flera spårgående grävmaskiner, grävlastare och vagnar. Dessutom finns lastväxlare, lastbilar, maskintrailers och ett flertal specialmaskiner. existerande maskiner. Själva valde vi att investera i nytt. Alla maskiner som jobbar med järnvägsunderhåll är utrustade med olika säkerhetssystem som till exempel vältindikatorer eller rörelsebegränsningar. Trots detta finns hela tiden en risk – Vi jobbar ju rakt under en ledning med 16 000 Volt. Även om maskinen är spärrad i höjdled kan det hända olyckor. Han berättar om arbete på dubbelspår där tåg rusar förbi bara ett par meter från pågående arbete. Dessutom innebär jobbet på järnväg ofta att arbetsskift flyttas från dag till natt och tillbaka igen med korta varsel. Olika jobb kräver olika arbetstider, men även vädret spelar in. Nattens sliperbyten på järnvägen utanför Tillberga var egentligen tänkta att göras på dagtid, men solen värmde och temperaturen blev för hög. På vintern är förhållandena de motsatta, då kan ett nattjobb flyttas för att natten blivit för kall. Allt detta ställer höga krav på de anställda och Göran lägger därför stor vikt vid rekrytering till företaget. – Vi jobbar med Arbetsförmedlingen i Uppsala, men håller oss också med ett kontaktnät. Vi hör oss för efter folk som kan vara intresserade av att jobba på järnväg. 30 MASKINENTREPRENÖREN 9/2015 Isak Gunnarsson tycker att jobbet på järnväg är omväxlande och intressant. Jobbet på järnväg är slitsamt och krävande och det är svårt att få tag i mer folk. www.maskinentreprenoren.se