LEDAREN Nr 2 2017 Lönsamhet och inspiration från
Handelsbanken Skog och lantbruk Digitaliseringen frigör tid för möten ”Det enkla är det goda” Mästerkocken Markus Aujalay om vikten av bra råvaror MARKNAD Tänka säkert – billig försäkring i riskbransch MARKNAD Förnya servituten innan de försvinner GÅRDSFÖRETAGET De går mot strömmen – satsar på mjölkkor V Magasinet Tillväxt ges ut fyra gånger per år av Svenska Handelsbanken AB 106 70 Stockholm telefon 08-701 10 00 (org.nr. 502007-7862) Ansvarig utgivare: Rolf Åttingsberg Produktion: Nice One, www.nice.one Redaktör: Karolina Andersson Redaktionsråd: Åsa Willén, Karin M Åberg, Axel af Petersens, Stefan Mattsson, Rolf Åttingsberg och Lena Lundh Formgivning: Sara Bergfors, Lena Fredriksson Korrektur: Jenny Björk Omslagsbild: Kristina Sahlén Utgivningsbevis nr: 28 826 ISSN 2000-5563 Tryckeri: Ruter Kontakta oss med tips och artikelidéer på skogochlantbruk@handelsbanken.se Magasinet trycks på 100 gram WFC, matt bestruket Svanen- och FSC-certifierat papper. Handelsbanken förbehåller sig rätten att publicera hela eller delar av insänt material. Vid frågor beträffande prenumerationsärenden, mejla skogochlantbruk@handelsbanken.se eller skriv till Handelsbanken Skog & Lantbruk, Torsgatan 12, 103 70 Stockholm. ILKEN VÄRLD lever du i? För några år sedan kunde denna retoriska fråga med speciellt tonfall uppfattas både ifrågasättande och nedlåtande. Frågan antydde att mottagaren inte hade koll på saker och ting. Den sa kanske också något om avsändarens syn på sin medmänniska – och inte minst syn på sig själv. År 2017 kan frågan också ställas, fast då med en annan innebörd och ett annat tonfall och med en äkta nyfikenhet från frågeställaren. Lever du i den digitala världen eller den fysiska? Den fysiska är ju svår att neka till, men hur mycket av din tid lever du i den digitala världen? Kairos Future resonerar i sin spaning 2017: Kulturkrockarnas år kring skillnader mellan generationer och hur de betraktar digitaliseringen av samhälle, företag, ekonomi och människors liv. Den nya generationen drar inga skarpa gränser mellan virtuell och fysisk verklighet. De har växt upp med båda som lika naturliga och nödvändiga förutsättningar för ett fungerande liv. Man kan ju till och med fundera på om batterikapacitet och tillgång till wifi har blivit första steget i behovstrappan, före de fysiologiska behoven som är grunden för vår motivation enligt psykologen Abraham Maslow. Den ständiga tillgången till information digitalt gör, enligt forskaren John Naisbitt, att vi inga skarpa gränser mellan virtuell och fysisk verklighet. Den nya generationen drar drunknar i information men svälter efter kunskap. I vår serie Miljöutmaningen vill vi öka kunskapen och belysa hur skogs- och lantbruksföretagen kan bidra till att minska utsläppen av koldioxid i framtiden. Detta avsnitt fokuserar på skogens roll som kolsänka och hur skogen som råvara kan ersätta vissa oljebaserade produkter. DIGITALISERINGEN BÅDE SKAPAR nya behov och ger nya möjligheter att utveckla produkter och tjänster som underlättar för oss i vardagen. Behov som vi inte visste vi hade – men som när det finns lösningar är svåra att vara utan. Den digitala tekniken skapar nya företag och arbetstillfällen, inte minst inom skogs- och lantbrukssektorn. De gamla företagen tvingas bli effektivare för att följa med i utvecklingen. Digitaliseringen frigör också tid för möten mellan människor. Möten som blir allt viktigare, bland annat för att diskutera hur digital information och kunskap kan omsättas till något som driver utveckling av både oss människor och företag. SÅ BLI GÄRNA mer digital. Men glöm för all del inte bort det personliga mötet – träffa oss på något av våra kontor runt om i landet! ROLF ÅTTINGSBERG Ställföreträdande chef Handelsbanken Skog och lantbruk roat01@handelsbanken.se SERIEN DEL 2 Miljöutmaningen Skogen en av lösningarna på klimatkrisen