Kingsize 1
Intervju: Petter Jag vill gärna bli ihågkommen fö
r den skivan och vad den faktiskt gjorde. Dörrarna den sparkade in. Hur den på något sätt vände upp och ner på branschen. När Petter kliver in på Sony-kontoret är han glad, energisk och jag får mig en överraskning innan jag hunnit ställa min första fråga. – Jag har gjort en skiva som heter ”9818” som en hemlis. Jag har jobbat med folket som jag har jobbat med på första skivan och vi har försökt hålla den ljudbilden, den stilen, det sättet att rappa på och hela tanken är att det ska vara som ett ”Mitt sjätte sinne”. Alla som var sura för att jag inte gjorde en ny ”Mitt sjätte sinne”, dom får den nu, berättar han. ”Mitt sjätte sinne” är något av en nationalklenod för svenska hiphoplyssnare. Med sin mörka sinnesstämning anammade skivan domedagsatmosfären som under 90-talets mitt målats upp av amerikanska förgrundsgestalter som 2Pac, The Notorious B.I.G. och DMX, med ett sound som tydligt andades genrens östkust-scen. Skivan speglar en ung mans perspektiv - att inte veta vad man ska bli i livet, att vara rädd för framtiden. – Man tror att jorden ska gå under, säger Petter och börjar berätta om sin väldigt öppna relation till sin mamma. De pratade om allt, vilket i sin tur ledde till att Petter aldrig haft svårt för att prata om känslor. – När jag började skriva texter kände jag direkt att ”fan, jag vill skriva om känslor”. Tittar man på texterna på ”Mitt sjätte sinne” är det ganska känsliga texter och på den tiden så rappade man inte om känslor. Idag rappar Kanye West och Drake om känslor, jävligt mycket känslor. Men på den tiden var det annorlunda. Jag blev superkär i en tjej som lämnade mig för en äldre snubbe och då skrev jag ”Du vet att jag gråter”. ”Fäller en tår” handlar om att man inte vet vad man ska bli i livet. 14 KINGSIZE MAGAZINE | NR 3, 2018 Folk kände igen sig i känslorna, säger han. ”Jag gav lektioner 98, innan allting börja lossna, om jag bara visste det jag visste nu, hårt slit kommer kosta”. Raden kommer från låten ”Petter 98”, på 2018 års första skiva ”Lev nu”, och handlar om att inget kommer gratis. – Jag är plikttrogen och väldigt ihärdig i det jag gör och det kostar. Jag har offrat en jävla massa tid från mina nära och kära. Min familj. Jag har missat massa bröllop, fester, andra roliga saker för jag alltid har prioriterat jobbet före. Jag tror att det kommer från dom hårda dagarna när det inte funkade. Då tänkte jag att jag kommer se till att aldrig hamna här igen. I skrivande stund har han släppt tio skivor och har redan två till på gång, får jag reda på. Än idag pushar och utmanar han sig själv. Petter säger att han ser varje skiva som en bergsbestigning och att det är orsaken till att han fortfarande är relevant. – När jag gjorde min första skiva var jag 24, sprang på Kocksgatan, rakad, arg och tyckte massa saker. Skulle jag ta på mig den kostymen idag när jag är 44 år gammal skulle det bli töntigt. Du skulle se igenom mig. Därför har jag tänkt att varje skiva måste vara en bergsbestigning. Varje skiva är en bergsbestigning! – Bara för att ”Bananrepubliken” gick bra tänker inte jag bestiga berget ”Bananrepubliken” igen. För det blir tråkigt för mig och tråkigt för dig. Jag tänker hitta ett nytt berg att bestiga. Så har det varit hela tiden och låten ”Toppen av ett berg” är en summering av alla bergsbestigningarna, den känslan. ”Från Slussen, Hornstull, Zinkensdamm, Vietnam”. Genom musiken har Petter nästan blivit synonym med Södermalm. Att uppväxten på Söder spelat en betydande roll är påtagligt. 800 meter från hemmet låg Fryshuset, en organisation med fokus på ungdomsverksamhet, en plats som satte stor prägel på hans liv. – Där hängde jag och det tror jag formade mig mycket. Hela min bild av hur jag ville göra saker och ting. Vilka jag umgicks med, säger Petter och berättar om tiden då världens största genre var ung och det snackades om Spike Lees ”Do The Right Thing” med Public Enemys ”Fight The Power” som ledmotiv. Men det var en ung, sårbar genre och det krävdes mycket för att överleva på sitt artistskap. Petter såg sina favoritgrupper splittras och förebilder som föll efter några album. Men Petter ville mer. – Jag hade någon sorts idé om att göra som LL Cool J eller Nas, bara fortsätta och fortsätta. Men samtidigt vara bra. Inte bara fortsätta för sakens skull, säger han. Istället för att se förebildernas motgångar som ett hinder föddes grundidén och visionen för den artist han senare skulle komma att bli. Kanske var det därför han, redan som debutant, valde att motarbeta potentiella problem i förebyggande syfte. Petter skulle inte låta skivbolagets ekonomi sätta käppar i hjulet för honom. – När jag gjorde min första skiva var jag orolig att jag inte skulle få göra en till. Så jag promenerade till alla intervjuer. Dom fick inte boka taxi för jag tänkte att ”det kommer kosta” och då kommer budgeten bli för dyr och då kommer dom tycka att jag är en för dyr artist. Det finns bilder på mig när revbenen sticker ut för jag gick så mycket power walks varenda dag. – När jag hade gjort en skiva så var mitt mål att göra en till skiva och så fick jag göra en till. Efter den tänkte jag ”wow, tänk om jag kan göra en trilogi. Vad mäktigt”. Sen blev det bara mer och mer och mer. När jag hade firat tioårsjubileet tänkte jag ”wow, vilken grej” och så fortsatte jag för jag tyckte det var roligt. Sen när jag kom upp i 16 år insåg jag att ”men vänta, det är bara fyra år kvar tills det är 20 år”! Petter har sedan starten av sin karriär haft en vision, tydliga mål men framför allt ett enormt driv. Den 26:e augusti är det 20-årsdagen för debutalbumet ”Mitt sjätte sinne”. Ett album vars årsdag han firat flera gånger tidigare. Förutom att firandet är viktigt för honom själv så är det Petters avtryck på musikscenen. För han lyckades sätta sin prägel på svensk musik och skapa en skillnad. Jag vet att det är en skitsvår fråga men vad vill du bli ihågkommen för? – Det beror på hur narcissistisk man får vara?, frågar Petter och jag svarar att han får vara hur narcissistisk han vill. Men ändå blir han tyst och eftertänksam. – Haha… Ibland kan jag känna att det är mycket historieomskrivningar om mig. Till skillnad från hur det faktiskt var. Och hur det såg ut innan ”Mitt sjätte sinne” kom. Jag vill gärna bli ihågkommen för den skivan och vad den faktiskt gjorde. Dörrarna den sparkade in. Hur den på något sätt vände upp och ner på branschen. Just då, det året och året efter. WWW.KINGSIZEMAG.SE