Marknad 1
NYSTARTAT Suzana Canovic och Catarina C Westlund.
MY DENTIST – ETT NYTT TANDVÅRDSKONCEPT I CENTRALA ÖREBRO TEXT: PELLE BLOHM FOTO: TOMAS KARLSSON Plötsligt dök det upp färgglada budskap i fönstren till den gamla inredningsbutiken på Kungsgatan 14 i centrala Örebro. En ny etablering var på gång och många blev nyfikna. Det visade sig vara en ny expansiv tandvårdskedja vid namn My Dentist som intagit Örebro som enhet nummer åtta i en affärsmodell som har som mål att bli den ledande tandvårdskedjan i Norden. Jag träffade platschef Catarina C Westlund för att ta reda på mer om företaget. Personerna bakom My Dentist, Fredrik Wistrand och Per Jansson, har sin utgångsposition och bas i Göteborg. Duon har tidigare framgångsrikt startat och byggt upp företaget Smarteyes med samma grundsyn och idé om företagande på verksamheten. Nu har de sedan augusti 2016 då den första kliniken öppnade i Västerås påbörjat en expansion i en ny bransch som alltså ska leda till Nordens största tandvårdskedja. – Det är härligt att komma in i en organisation som är platt med korta beslutsvägar och med två ägare som drivs av att förändra och göra saker på ett nytt sätt, säger platschef Catarina C Westlund. 34 Fredrik Wistrand är vd och Per Jansson har ansvar över ekonomin sedan ser organisationen ut så att nästa beslutsnivå är hos platschefen Catarina och de andra på de övriga enheterna som återfinns i Göteborg, Malmö, Västerås, Borås, Linköping, Norrköping och Helsingborg. Vad är tanken och affärsidén med My Dentist undrar jag? – Tanken är att vi ska etablera oss i stora och mellanstora städer. Vi vill vara där kunderna är i en bransch som inte förändrats speciellt mycket under åren. Vi vill göra någonting annat som inte gjorts förut. Vad är då det där andra? – Det nya är att vi är mycket mer tillgängliga än våra konkurrenter, vi har öppet 7-19 vardagar, vi har öppet 10-15 på lördagar, vi har även öppet vissa röda dagar som vi på klinikerna bestämmer över. Vi kommer till exempel att ha öppet annandag jul, det är redan bestämt. Vi är också i markplan till skillnad mot de flesta andra tandläkare och det är för att synas och finnas så nära våra kunder som möjligt. – En annan drivkraft vi har är att alla ska få ha en god munhälsa. För har man en god munhälsa så kanske man bromsar andra följdsjukdomar. Det tror jag inte alla normalt tänker på. Något annat som ni satsar på? – Vi ska hänga med i det senaste som till exempel inom tekniken, vi jobbar mycket med arbetsmiljön både för de anställda med rätt stolar med rätt utformning och för de som ska sitta i patientstolen. Som patient ska du uppleva att du får den allra bästa servicen, kunskapen och bekvämlighet. Varje patient är jätteviktig, vi ska visa omtanke och självklart ska man känna sig varmt välkommen när man kommer in till oss. Hur många anställda är ni? Det är många rum här. – Vi har åtta rum men de är inte fulla än utan det är mitt uppdrag som platschef att rekrytera ny personal. Just nu är vi två tandläkare och en tredje är på väg in plus en tandhygienist samt fyra sköterskor och en receptionist. Är alla anställda av företaget? – Alla går under vår flagg, inga fakturerar av vår ordinarie personal, sedan kan vi kanske behöva ta in externa konsulter men alla går ändå under My Dentist flagg. Det är också en viktig del i konceptet. Jag vill ha samma kultur under samma tak och jobba med ett varumärke. Hur ser prissättningen ut? – Vi är fullt ut med referenspriset som försäkringskassan sätter. Det är den kostnadsplan som vi utgår ifrån. Vi har även abonnemang som första privata tandklinik. Då får man komma in på kontroll och då har man kanske saker som måste åtgärdas innan man får börja ett abonnemang. Man nollställer munnen och påbörjar sedan abonnemanget. Efter det spelar det alltså ingen roll vad du råkar ut för angående tandvård för då täcker abonnemanget det? – Vi gör inga riskbedömningar som Folktandvården gör utan vi har gått på ålder så man ligger inom sitt ålderspann från 23 år och sedan uppdelat i fyra ålderskategorier. Jag ser också att det finns en liten butik vid ingången? – Det är också en del i konceptet. Att vi säljer allt som är relaterat till verksamheten här inne. Värktabletter till exempel, eller nässpray plus allt som rör vår munhälsa. Man ska inte behöva gå härifrån och må lite tjuvens och leta efter närmsta apotek. Inte för att vi ska utmana apoteken. Det är enbart en service till våra patienter. – Det är också ett bra sätt att skapa en relation till våra patienter att de kan komma in och känna lite på atmosfären, lära känna oss och lokalerna, vilket kan vara viktigt för till exempel de som har lite rädsla för att besöka tandläkaren, avslutar Catarina. ®