Marknad 1
Anders Holmberg. AUTOMATIONSTRENDEN DRIVER E-HAND
ELSBRANSCHENS LÖNSAMHET FRAMÅT TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Utvecklingen går snabbt inom lagerhantering och effektiva varuflöden just nu. Den främsta drivkraften bakom utvecklingen är förstås e-handelns snabba utveckling och förskjutningen i konsumtionsmönster, från traditionell handel till e-handel. Lagerhantering är en personalkrävande verksamhet och eftersom många e-handelsföretag har snäva marginaler är en hög automationsgrad en nödvändighet för att bibehålla konkurrenskraften. – De senaste tre åren har utvecklingen av automatiserade lagerlösningar accelererat i snabb takt. Uppemot 80 procent av hela varuhanteringskedjan, från ordermottagning till plock och 40 packning, kan automatiseras. Vilken automationsgrad som är möjlig och lönsam skiljer sig dock mellan olika e-handlare, säger Anders Holmberg, affärsutvecklingschef på DB Schenker Logistics i Sverige, en av landets största logistikaktörer som bland annat driver en av Sveriges mest automatiserade lageranläggningar i Arlandastad utanför Stockholm. En bidragande faktor till utvecklingen är förstås e-handelskundernas krav på snabba leveranser. De flesta e-handelskunder vill ha varan dagen efter att beställningen gjorts, även om det är helg. Det ställer i sin tur ökade krav på mer avancerade lagerstyrningsprocesser som säkerställer att e-handlaren har precis rätt vara i lager vid exakt rätt tidpunkt. Fler satellitlager runtom i landet – E-handlare har alltid betraktat logistikkedjan som en konkurrensfördel i större utsträckning än traditionella handlare. Den e-handlare som kan leverera varan snabbast har ju ofta vunnit en avgörande konkurrensfördel. I framtiden tror jag att allt fler e-handlare kommer att satsa på satellitlager runtom i landet. Där lagerhålls de mest storsäljande produkterna, vilket möjliggör snabba leveranser till en stor del av kunderna runtom i Sverige, säger Anders Holmberg. Han tror också att fler innovativa former av hemleverans kommer att lanseras framöver. I dagsläget anlitar de flesta e-handlare ett fåtal transportörer, men på ett par års sikt kommer man förmodligen att mångdubbla antalet transportörer i takt med att allt fler nischade transportföretag etableras på marknaden. Ökad automatisering av packningsprocessen – Livsmedelshandlarna på nätet var tidiga med att låta kunden själv välja en ungefärlig leveranstid, exempelvis att matkassarna ska levereras någon gång mellan sex och åtta på kvällen. Framöver tror jag att även e-handlare i andra branscher kommer att erbjuda den möjligheten att styra leveransen, säger Anders Holmberg. Han tror också att packningen av varor som ska skickas ut till kund kommer att automatiseras betydligt mer i framtiden. –Med tanke på att e-handelsföretagen genererar en hel del emballage är det inte heller otänkbart att de i framtiden satsar på returnerbara boxar som ett sätt att minska miljöpåverkan, avslutar Anders Holmberg. ®