Marknad 1
Svante Axelsson. FÄRDPLANER HJÄLPER NÄRINGSLIVET
ATT NÅ SVERIGES AMBITIÖSA KLIMATMÅL TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Sverige ska bli en av världens första fossilfria välfärdsnationer. Den övergripande målsättningen är att Sverige ska vara ett helt fossilfritt land senast år 2045. Via plattformen Fossilfritt Sverige, som initierats av regeringen, samlas drygt 350 olika aktörer som vill hitta hållbara vägar för att nå Sveriges ambitiösa klimatmål. Näringslivet är i allra högsta grad involverat, hittills har ett tjugotal branscher formulerat konkreta färdplaner som banar väg för fossilfrihet. – Näringslivet är en nyckelspelare i arbetet för att vi ska nå visionen om ett fossilfritt Sverige. Via färdplanerna får branscherna själva visa hur de ska bli fossilfria och hur det stärker deras konkurrenskraft. Totalt har nu 18 färdplaner lämnats över till regeringen och fler är på väg, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige. 42 Syftet med färdplanerna är att synliggöra vilka möjligheter klimatomställningen kan innebära för branscherna och hur klimatutmaningen kan användas som en affärsmässig möjlighet för såväl enskilda företag som hela branscher. En affärsmöjlighet snarare än en pålaga – Ska Sverige inspirera andra länder att följa efter måste vi bli ett riktigt gott exempel där konkurrenskraftiga framgångsrika företag medför att välfärden ökar i takt med att växthusgasutsläppen minskar och där våra innovativa lösningar kan gå på export. Jag anser att Sverige bör vara en permanent världsutställning för ny klimatsmart teknik som kan bidra till att andra länder lättare kan ställa om sina samhällen, säger Svante Axelsson. Sverige ligger i framkant med den kraftsamling som Fossilfritt Sverige och näringslivets färdplaner innebär. Det kan bidra till att stärka Sveriges position som en hållbar nation och bana väg för andra länder. – Det allra mest glädjande i arbetet med färdplanerna är att bevittna de svenska företagens positiva inställning till det övergripande klimatmålet. Man betraktar det verkligen som en affärsmöjlighet snarare än en pålaga. I andra länder, inte minst runtom i Europa, är attityden ofta en helt annan. När vi besökte Frankrike var de exempelvis mycket imponerade av de svenska företagens positiva attityd till klimatmålen, de uppfattar klimatkraven som en möjlighet snarare än ett tvång. I Frankrike ligger man en bra bit efter oss, där finns det betydligt fler företag som obstruerar mot klimatmålen, säger Svante Axelsson. Många efterlyser statligt finansieringsstöd Han framhåller samtidigt att en snabb klimat- och samhällsomställning är långt ifrån oproblematisk. Finansieringen av omställningen är en tuff nöt att knäcka för många branscher. Här efterfrågar många företag forskningsfinansiering och riskavlastning för investerarna när teknikskiftena ska genomföras. – Många företag och branscher framför önskemål om bättre finansieringssupport, ett effektivare upphandlingsförfarande och fler klimatkliv. En snabbare tillståndsprocess samt en tydligare och långsiktig bioekonomisk strategi som formulerar hur skogens råvaror ska användas i framtiden är exempel på andra vanliga krav och önskemål som företagen formulerar gentemot politikerna, säger Svante Axelsson. Fossilfritt Sverige stöttar branscherna i arbetet med att formulera färdplanerna, bland annat genom att hitta smarta styrmedel, skriva gemensamma debattartiklar och lotsa vidare företagens viktigaste politiska önskemål direkt till ledande politiker. Många ambitiösa branscher – Det är verkligen glädjande att många branscher är ambitiösa och sticker ut hakan med sina färdplaner. Jag betraktar det svenska näringslivets möjligheter och förutsättningar att nå klimatmålet senast 2045 som mycket goda. Fler pågående omvärldstrender bidrar till att stärka företagens klimatarbete. Digitaliseringen, som genererar optimerade informationsflöden, gör det exempelvis lättar för logistiksektorn att planera sina transporter på ett effektivt sätt. Automatiseringsutvecklingen och den cirkulära ekonomin bidrar också till att effektivisera och accelerera de svenska företagens klimatarbete, avslutar Svante Axelsson. ®