Budgetunderlag 2019–2021 1
kommit som nytt område i kultursamverkansmodellen
. I huvudsak kommer höjningen av anslaget att förstärka verksamhetsbidragen och möjliggöra prioriteringar som stöttar kulturpolitiskt angelägen utveckling av kulturverksamheter i vissa regioner. Kulturrådet har i bidragsfördelningen för 2018 fortsatt göra strategiska prioriteringar av exempelvis just bild- och formområdet. Kulturrådet ser det fortsatt som angeläget att förstärkningen om 30 miljoner kronor permanentas. Kulturrådet vill liksom tidigare betona vikten av att det krävs utökad finansiering i de fall nya verksamhetsområden läggs in i kultursamverkansmodellen. Utveckling av nya konst- och kulturområden kommer annars att behöva ske på bekostnad av befintliga områden inom modellen. Detta skulle sannolikt leda till försämringar både för verksamheternas kvalitet och kulturens tillgänglighet. Att läs- och litteraturfrämjande verksamhet, som tillkom som nytt område i kultursamverkansmodellen år 2015, inte hittills har följts av någon höjning har Kulturrådet pekat på i tidigare budgetunderlag. I statsbudgeten för 2018 satsas sammanlagt 250 miljoner kronor årligen (20182020) för att öka utbudet och tillgängligheten till biblioteksverksamhet i hela landet. Av dessa medel avsätts nu 25 miljoner kronor till kultursamverkansmodellen. Kulturrådet välkomnar att anslaget tillförs medel för ändamålet, men noterar samtidigt att höjningen endast gäller till och med år 2020. För att stärka den läs- och litteraturfrämjande verksamheten runt om i landet bör en permanent höjning av anslaget ske med 25 miljoner kronor årligen. Kulturrådet föreslår att anslaget 1:6 ap.1 tillförs sammanlagt 113 miljoner kronor årligen från och med 2021 för att permanenta dessa tre satsningar. 5.2 Satsning på utveckling inom digitalt tillgängliggörande av konst och kultur I takt med den allt snabbare digitaliseringen i samhället generellt aktualiseras frågan om digitaliseringens roll som verktyg för att nå de kulturpolitiska målen. Möjligheterna att använda digitala tjänster för att tillgängliggöra och sprida kultur är en fråga som allt fler kulturaktörer uppmärksammar, samtidigt som det sker en strukturomvandling av såväl medier som distribution, produktion och konsumtion av olika kulturformer. Området är under utveckling och det pågår flera intressanta initiativ runt om i landet avseende digital distribution. I regeringens digitaliseringsstrategi från 2017 rör ett av delmålen bland annat digital kompetens i offentlig verksamhet och i bolag med statligt ägande. I statsbudgeten för 2018 görs en särskild satsning digitala utsändningar av föreställningar avseende Dramaten, Operan och Riksteatern. Kulturrådet ser stora möjligheter för staten att kun16 na driva på utvecklingen och skapa ökade möjligheter på digitaliseringens område även på regional nivå, bland annat inom de regionala institutionernas verksamheter. Att kunna öka och bredda kulturdeltagandet genom att digitalt tillgängliggöra föreställningar, konserter eller utställningar är centralt för att bidra till att uppfylla de kulturpolitiska målen, och är ytterst en demokratifråga. Det offentliga behöver säkerställa både möjligheten att ta del av kulturlivet oavsett var man bor, och att erbjuda ett kulturutbud som är relevant för människor med olika livsvillkor och förutsättningar. Kulturrådet föreslår därför att 20 miljoner kronor årligen fr.o.m. 2019 tillförs till anslag 1:6 till utvecklingsbidrag inom kultursamverkansmodellen med särskilt fokus på digitalt tillgängliggörande av offentligt finansierad konst och kultur. Detta för att kunna möta upp intressanta initiativ som tas på fältet runt om i landet. Genom stödet kan även interregional och nationell samverkan på området främjas och ett ökat kunskaps- och erfarenhetsutbyte komma till stånd. Kulturrådet avser att redan under 2018 bjuda in regionala företrädare till ett rundabordssamtal om digitaliseringens möjligheter för ökat tillgängliggörande, som ett sätt att initiera ett ökat utbyte på området. 5.3 Ändring av förordningen: inkludera annan scenkonst I förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet § 8 preciseras att bidragen ska främja tillgången till professionell teater-, dans- och musikverksamhet. Med tanke på scenkonstområdets utveckling mot nya och konstområdesöverskridande former är det av stor vikt att öppna för tydligt inkludera andra scenkonstformer. Ett tillägg i texten i förordningens § 8 skulle göra den mindre exkluderande och öppna upp för andra former av scenkonst, däribland samtida cirkus. Texten lyder i sin nuvarande form: ”8 § Med utgångspunkt i det ändamål som anges i 4 § ska landstinget ansvara för att bidragsgivningen enligt denna förordning främjar en god tillgång för länets invånare till: 1. professionell teater-, dans- och musikverksamhet”. Med tillägget ”och annan scenkonst” skulle lydelsen av första punkten kunna vara: ”1. professionell teater-, dans-, musik- och annan professionell scenkonstverksamhet”. Att helt stryka orden teater, dans och musik och enbart använda begreppet scenkonst, skulle riskera att osynliggöra de enskilda konstområdena samt därmed vara otydligare och mindre styrande. Så även om begreppet annan scenkonst inte definierar vilka andra konstformer som kan ingå, så exkluderas heller inte mindre eller nyare konstuttryck såsom samtida cirkus.