Budgetunderlag 2019–2021 1
gifter för att upprätthålla och stärka informatio
nssäkerheten. Sammanfattningsvis förutsätter detta betydande investeringar i ett utvecklat IT-stöd, vilket kräver en förstärkning om 2 miljoner kronor årligen fr.o.m. 2019 av anslag 1:1 (ap.1). 3.3 Förstärkning av Kulturrådets arbete med breddat deltagande Ett levande kulturliv, där alla får lika möjligheter att ta del av och att själva skapa konst och kultur, främjar samhället som helhet. Det professionella kulturlivet står i ständig växelverkan med det breda kulturutövandet; de förutsätter och förstärker varandra. Barn och unga som möter professionell konst och som tar del av kulturskolans undervisning utgör exempelvis en förutsättning för att nya konstnärsgenerationer ska skapas. Genom satsningar i båda leden utvecklas i förlängningen både det professionella och det breda utövandet. Kulturrådet har under senare år fått en rad strategiska uppdrag som särskilt syftar till att nå breda och nya målgrupper runt om i landet, inte minst just bland barn och unga. Stödet inom Skapande skola, stödet till landets kulturskolor, det nationella Kulturskolecentret och satsningen på biblioteksverksamhet i hela landet är exempel på detta. Inom Kulturrådets läsfrämjande arbete finns Bokstart som vänder sig till barnfamiljer. Därutöver Kreativa platser, ett bidrag inom ramen för regeringens satsning Äga rum, som handlar om kulturprojekt som drivs i samverkan med lokala aktörer och utifrån de boendes behov. Under 2018 kommer Kulturrådet att inleda ett arbete för att vidareutveckla myndighetens arbete med breddat deltagande och en ökad mångfald, kopplat till social hållbarhet och de globala hållbarhetsmålen inom Agenda 2030. Det handlar om vikten av allas lika möjlighet att kunna utöva och ta del av kultur som en mänsklig rättighet, och om kulturens roll i samhällsutvecklingen i en vidare mening. Det här är en process som Kulturrådet önskar att växla upp under kommande år, vilket kommer att kräva ökade resurser. Utvecklingsarbetet ska innefatta både att granska den egna verksamheten och att bredda den egna, samlade kompetensen. Det handlar bland annat om ett ökat fokus på delaktighetsprocesser och metoder för breddad rekrytering och breddat deltagande. Särskilt fokus läggs på barn och unga och på att nå dem som idag inte tar del av offentligt finansierad kultur. Här är arbetet med de nya strategiska satsningarna på bibliotek och kulturskolor centralt. Andra viktiga delar är att samverka med andra myndigheter och nationella aktörer, över politikområdesgränser, och att på sikt även att kunna bidra till ett utökat kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan regioner och kulturaktörer. Utvecklingsarbetet tar avstamp i en översyn av Kulturrådets verksamhet bland annat utifrån strategin för Kulturrådets arbete med lika rättigheter och möjligheter, som syftar till att bidra till att utjämna skillnader i vem som får tillgång till och vem som kan bedriva kulturell verksamhet. Kulturrådet har i uppdrag att skapa förutsättningar för att alla människor, oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsvariation, sexuell läggning eller ålder ska ha lika rätt och möjlighet till deltagande i, inflytande över och delaktighet i kulturlivet. Att skapa ökad tillgång till kultur runt om i hela landet, att nå nya grupper och att arbeta för barns rätt till kultur har sedan länge varit centralt i Kulturrådets verksamhet och uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen slår fast att alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet samt att kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla samhällets utveckling. Kulturpolitiken ska främja allas möjlighet till kulturupplevelser, bildning och till att utveckla sina skapande förmågor. Detta är av betydelse både för den enskilda individen, för samhällsutvecklingen och demokratin. Den moderna kulturpolitiken har sedan sin framväxt under 1900-talet strävat efter målet att nå så breda grupper av invånare som möjligt. Kulturrådet ser i dagens samhällssituation särskilt stora utmaningar för kulturpolitiken att nå och tilltala alla invånare, oavsett livssituation, livsvillkor och förutsättningar. För att möjliggöra ett förstärkt utvecklingsarbete inom breddad delaktighet föreslår Kulturrådet en förstärkning av förvaltningsanslaget (1:1, ap.1). Kulturrådet ser även att myndighetens samlade arbete för att verka för lika rättigheter och möjligheter skulle stärkas och gynnas av att myndigheten ges ett sektorsansvar för etnisk och kulturell mångfald samt för jämställdhet, motsvarande de uppdrag som myndigheten idag har inom funktionshinderspolitiken och för att främja lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. 3.4 Nytt uppdrag som sektorsansvarig myndighet för etnisk och kulturell mångfald Av Kulturrådets instruktion framgår att myndigheten ska integrera ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv samt verka för ett ökat internationellt och interkulturellt utbyte och samverkan, såväl i verksamheten som inom hela kulturområdet. Att stärka en interkulturell utveckling är en förutsättning för att Kulturrådet ska kunna medverka till ett omfattande och varierat kulturutbud av hög kvalitet för alla. Men att öka den etniska och kulturella mångfalden inom kultursektorn är också en demo9