BD 1
Från Systembolagets arkiv hos Centrum för Närings
livshistoria jul. Ett gott vin i stället till skinkan och korven och … – Det tycker jag låter bra. Så gör vi!”. Svenskarnas intresse och köplust för vin ökade stadigt för varje år, 1966 blir ett historiskt år i svensk dryckeshistoria då vin går om brännvin i försäljning för första gången. Efterfrågan på vin är så pass stor att Vin och Spritcentralen börjar med vad man kallar ”härtappning”, det vill säga att man skeppar vin till Sverige i bulk för att sedan buteljera på Vin och Spritcentralens fabriker runt om i Sverige. För att kunna importera så stora mängder vin hade man tre fartyg utrustade med stora tankar som åkte runt i Sydeuropa och köpte vin på bulk, M/S Vindemia, M/S Vinia och M/T Vinlandia. Priset på härtappade viner kunde hållas nere tack vare stora volymer och lägre distributionskostnader. Många ansåg inte att de härtappade vinerna höll tillräckligt hög kvalité och exakt ursprung var svårt att spåra. Än idag finns det vinimportörer och distributörer som jobbar med härtappning i Sverige, kritiker menar att många av dagens härtappade viner är ”designade” för att passa Systembolaget upphandlingar. Vinner man en upphandling får man plats på Systembolagets hyllor runt om i landet och en bra distribution ger klirr i kassan. Under 1960-talet börjar svenskarna även intressera sig för andra spritsorter som rom och whisky. Redan 1961 lanserades, vad som under lång tid antogs vara, den första whiskyn producerad i Sverige. Den döptes till Skeppets Whisky, det sägs att inspirationen till namn och design kom från regalskeppet Vasa som bärgades samma år. Bara sex år tidigare tog Vin och Spritcentralen beslut om att producera en egen whisky. Man köpte in avställda pannor från nedlagda Bladnoch Distillery till fabriken i Södertälje och skickade personalen på en intensivkurs för att lära sig göra whisky. Whiskyn blev till en början en försäljningssuccé men recensionerna av produkten var inte nådiga, en recensent undrade ”Vad säger hälsovårdsnämnden?”. Kanske inte så konstigt om man ser till den ringa erfarenhet som Vin och Spritcentralen hade av att producera whisky. Skeppets marknadsfördes som en helsvensk maltwhisky producerad på svenska råvaror och gick att köpa på Systembolaget fram till 1971. Då raljerades det friskt om Skeppets odrickbarhet, men med tiden har Skeppets uppnått någon form av kultstatus i Whiskysverige. Det är inte många som har smakat Skeppets idag och den har blivit något av en raritet för samlare. 979 lanserar Vin & Spritcentralen en ny vodka, men inte i Sverige utan i USA. Det kan tyckas paradoxalt att ett statligt ägt företag väljer att lansera en ny vodka på en helt ”fri” marknad och med åren satsa enorma pengar på marknadsföringen, när man sedan i 1920-talet propagerat för minskat spritdrickande genom att föra en väldigt restriktiv alkoholpolitik och skapat otaliga kampanjer i samma syfte. Under 1970-talet jobbade Systembolaget hårt med den klassiska kampanjen ”Spola Kröken”. Men låt oss inte grubbla mer på det just nu utan koncentrera oss på Absolut Vodka. 1978 bestämmer sig Vin & Sprit AB att man ska exportera svensk vodka. Namnet tas ifrån Absolut 22 Renat Brännvin, som nu döps om till enbart Renat Brännvin. Flaskans form designas med en gammal medicinflaska som förebild, som reklamaren Gunnar Broman hittade i en affär i Gamla Stan (Stockholm). Även reklamaren Hans Brindfors var med i utvecklingen av Absolut-flaskan. Tittar man på spritflaskor från den tiden så ser man mycket ”När alla skriker måste man viska för att göra sig hörd. Vi lyckades. Flaskan utmärkte sig genom att bryta mönstret.” ”skrikande” design med höga halsar, guld och massor av olika färger. Absolut Vodka bröt mönstret på hyllorna i barer och butiker, Gunnar Broman beskrev det så här i Kristiandsbladet 2009. ”När alla skriker måste man viska för att göra sig hörd. Vi lyckades. Flaskan utmärkte sig genom att bryta mönstret. Vi gjorde den osynlig – men när den stod i baren drog den blickarna till sig.” För att knyta an till arvet från Absolut Renat Brännvin så låter man L.O Smith pryda Absolut flaskan på en medaljong strax under flaskhalsen, L.O är än idag en viktigt del av Absolut Vodka. Under 1980-talet växer Absolut Vodkas framgångar i USA för varje år. Reklambyrån TBWA får uppdraget att skapa annonser och inleder med den moderna klassikern ”Absolut Perfection”, resten är reklamhistoria. 1985 målar popkonstnären Andy Warhol av Absolutflaskan, det markerade starten på ett långvarigt engagemang inom konst- och modevärlden. Genom åren har Absolut samarbetat i olika projekt med en mängd konstnärer och gör det fortfarande. Varje år delas dessutom Absolut Art Award ut till två konstnärer. Vid slutet av 1990-talet var Absolut Vodka den bäst säljande importvodkan i USA och runt 2001 blev Absolut rankat som det tredje största internationella premiumspritvarumärket.