BD 1
Välkommen Hantverk och ursprung. Två av de viktig
aste beståndsdelarna för dryckesproducenter i jakten på en så stor slice som möjligt av den totala konsumentkakan. Att vi i västvärlden sedan länge vänt oss från kvantitet till kvalitet, samt utvecklingen med småskaliga bryggerier och destillerier har passat som hand i vante för en ung, och blomstrande svensk dryckesbransch. Antalet aktörer har vuxit lavinartat inom alla segment men igen, det handlar inte om kvantitet utan om kvalitet, och vi har sett flera prisvinnande svenska produkter inom såväl whisky och vodka som gin. Med undantag för det svenska vinet har konsumenternas skepsis mot svenska produkter totalt försvunnit och vi ser fler och fler tecken på att svenska produkter är på väg att bli en trend i sig själv. Ett exempel är Spritmuseums nyöppnade sommarbar på sin nya brygga i Wasahamnen i Stockholm. Det är en unik satsning på uteslutande svenska drycker där de vill samla vad som händer i dryckessverige och med 50-talet inbjudna producenter visa upp vilken mångfald som finns. Var denna utveckling är på väg och vilka utmaningar vi måste flytta på är ämnen vi belyst och tillsammans med en historisk tillbakablick samlat i detta nummer. Trevlig sommar! Peter Steen-Christensen, chefredaktör Innehåll 6 14 18 26 28 30 Aperitif Boktips, konst och skärgårdscocktails. Det svenska spritundret En blomstrande bransch redo att ta nästa steg? Staten och kapitalet Svensk sprits historia. Grusgrus Ett besök hos Tranans lillasyster. Urban Winery Göteborgs Wine Machinery. Klassiker The Gimlet. VIN SPRIT ÖL Nummer 3 2018 Nummer 2 2018 Nummer 5 2017 Chefredaktör Peter Steen-Christensen 070-886 71 01 ps@hkm.se Det Svenska Spritundret Redaktionell och grafisk produktion Lauren Kavanagh Hampus “PÅ JOBBET ÄR JAG PERFEKTIONIST” HÅLLBARA COCKTAILS MED JOSEPHINE SONDLO SVERIGES BROKIGA SPRITHISTORIA VIN DET NYA SPANIEN Barupplevelser ABSOLUTS ANNA MALMHAKE OCH HELA SVENSKA VIN- OCH SPRITBRANSCHEN HAR SIKTET UPPÅT BARCHEFER OM HUR DE ERBJUDER DIG EN BRA KVÄLL WINE MECHANICS URBAN WINERY I GÖTEBORG OCH VAR DU DRICKER DEM 111 FRUKTSTEREOS CIDERREVOLUTION VÅRDRINKAR PAPPY VAN WINKLEGRUSGRUS TRANANS NYA VINBAR I STOCKHOLM LEGENDARISK BOURBON SÄSONG FÖR SLOE GIN Omslag: Anna Malmhake Marknad Stockholm André Vial Andre.vial@ng.se Jordache Naran Jordache.naran@ng.se Skribenter och fotografer Camilla Ahlin Nils Ekstrand Felicia Gauffin Jatta Martin Henningsson Pär Strömberg Pelle Tamleht Micha van Dinther Vd Stefan Hallenius sh@hkm.se Vice vd Pelle Tamleht pelle.tamleht@ng.se Marknadskoordinator Peyvand Ahmedi peyvand.ahmedi@ng.se Commercial Event Director NGM Emil Silverflod emil.silverflod@ng.se Marknad Göteborg Magnus Linnemyr magnus.linnemyr@ng.se Rasmus Winblad rasmus@djungeltrumman.se Marknad Öresund Martin Brolin martin.brolin@ng.se Mårten Widd marten.widd@ng.se Ekonomiansvarig Jessica Sundh ekonomi@ng.se Distribution distribution@ng.se Periodicitet Sex nummer per år Upplaga 30 000 ex Utgivare NÖJESGUIDEN MEDIA AB Annonsering: ng.se/annonsera ISSN: 0284-236X Redaktionen ansvarar ej för insänt icke beställt material. Nöjesguiden Stockholm Slussplan 11 111 30 Stockholm Nöjesguiden Göteborg Kyrkogatan 30 411 15 Göteborg Nöjesguiden Öresund Lilla Torg 1 211 34 Malmö Nöjesguiden Media AB (NGM) ingår i HKM Media Group. NGM ger ut tidskrifterna Nöjesguiden, Kingsize Magazine och Djungeltrumman, online och i print samt tidningarna Totally Stockholm och Totally Gothenburg. NGM arbetar också med event och konsultation. 4 i t v u n a r n