NG Gbg 1
skribenten Kristofer Andersson. Han påstår att mo
det lever: – Det är inte som att modetidningarna har förlorat sin relevans på grund av att kläderna har förlorat sin relevans. Det som har hänt är att företagen inte längre behöver tidningarna, de kan kommunicera direkt till sin konsument, säger han. HAN SÄGER ATT en avgörande skillnad idag är att det inte längre finns stora subkulturella rörelser som snabbt kan plockas upp av modehusen och massproduceras. – Den sortens rörelser har tidigare ofta drivit modets utveckling framåt. Punken och grungen är ju två klassiska exempel som med tiden kommit att definiera en epok. Idag är ungdomskulturen mer uppdelad i mikrogrupperingar. Med det sagt, det är inte som att det inte finns några coola kids längre. Men finns det inte en risk att de nya modeauktoriteterna på internet bara återspeglar det utbud och trender som redan finns? En tjej på Instagram som gör en egen kollektion har väl inte så mycket utrymme att vara en kreatör? – Jag är osäker på hur mycket kreatör de modeskapare som hade visningar på Berns var. Jag kan inte släppa tanken att alla de som idag dödförklarar modet gör det för att de själva förlorar makt. Men jag upplever ändå att det kommersiella utbudet i butiker just nu… Det är ju ändå fult? – Det är ju en diskussion för sig, vad är egentligen fult? Varje gång någon sagt ”Jag gillar att klä mig tidlöst” har de tjugo år senare sett idiotiska och väldigt tidsbundna ut på bilder. Men elektroclashungdomar från 2003 ser fortfarande coola ut. 40 NÖJESGUIDEN | NR 11, 2020 Människorna som sprang runt och hade ”tidlös stil” däremot… Har du sett Seinfeld? De tyckte inte att de hade några speciella kläder på sig, men de ser dumma ut idag. SEINFELD-ENSEMBLEN SER onekligen dumma ut idag. För mitt inre utspelar sig ett scenario jag gärna vill undvika: Mina ättlingar bläddrar igenom min Icloudbildström efter min bortgång och hånar mig som vi idag hånar Elaine för hennes blazers. KRISTOFERS RESONEMANG PÅMINNER mig om en outfit från Guccis höstvisning, som fått viral spridning eftersom den anspelar på en 00-talsestetik som fram tills nu känts daterad. På bilden syns en catwalkmodell vars outfit är förvillande lik en av skådespelerskan Ashley Tisdales röda mattan-looks från 2005. Guccimodellen bär en rosa klänning ovanpå ett par slitna blåjeans, och matchar detta med en lila virkad mössa och axelremsväska. Ashley Tisdale har tidigare varit stämplad som en illa klädd Disneyprofil, men hennes upprättelse inom modekretsar illustrerar tydligt att inne och ute är begrepp som står i växelverkande relation till varandra. Kanske är det säkraste modekortet att vara en kaotisk produkt av sin samtid? SÅ MODET TYCKS inte vara dött, även om konventioner upplösts och gamla institutioner står på sviktande mark. Den som försöker hejda utvecklingens framfart kommer bara göra sig själv till åtlöje, och den som undviker tidsbundna markörer kommer att hånas av sina barnbarn. Framtiden är här, och den enda säkra investeringen är en midjekedja och ett par låga jeans.