NG Gbg 1
Musik Bäst just nu SARAH KLANG Canyon Singel, Pan
gur Records Sveriges egen countrydrottning skänker värme i höstmörkret. Canyon är en trösterik låt om att hitta tillbaka till sig själv efter ett uppbrott. RAKA VÄGEN UPP MED RAKETKLUBBEN Tina Rosenfink har stoppat ner handen i sin indiehatt och fiskat upp albumaktuella Raketklubben. TEXT: TINA ROSENFINK FÖR TVÅ ÅR sedan äntrade Raketklubben från Dalarna den svenska indiesfären. Efter hyllade singlar, förbandsgig åt Markus Krunegård och Avantgardet är de redo att lysa upp himlen med sitt stora verk, den självbetitlade debuten. Med en säregen förmåga att beskriva obekväma känslor levererar Raketklubben färgstark indiepop som skiner upp höstmörkret. Vad handlar debutskivan om? Linn Grins: I stora drag handlar skivan om olycklig kärlek, att göra bort sig och bli bortgjord. Men också att sträva efter tillhörighet och ha stora drömmar. Om ett par år kommer jag säkert säga att den handlar om att vara 20-nånting. Vad har varit inspirationen till skivan? Linn: Textmässigt skulle jag säga sånt som gör ont men är hopplöst svårt att inte vara och peta i. Musikaliskt så har jag lyssnat mycket på indielegender som Markus Krunegård, Säkert! och Mattias Alkberg under den fyra år långa perioden jag skrev låtarna som kom att bli denna skiva, det är inspirationskällor som jag tror hörs. Linn har tidigare beskrivit bandet som en process, vad betyder det? Paulina Hjertton: Vi strävar framåt, vill extremt mycket och allt blir då en process där vi vänder och vrider, tar bra och ibland obekväma beslut som resulterar i positiv utveckling. Linn: Instämmer med föregående talare. Redan 2018 släppte ni er debutsingel Industristad och följde sedan upp med en EP, och självklart undrar jag: varför kommer debutskivan först nu? Jerka Sävström: Musik tar tid. Man vill visa något man är stolt över och det vi släpper nu är så sjukt bra om du frågar mig, så det är lätt värt väntan. 56 NÖJESGUIDEN | NR 11, 2020 Var passar just ni in i musiklandskapet? Vad är det som gör att ni skiljer er från mängden? Linn: Egentligen passar vi väl inte in någonstans helt och hållet, vi befinner oss i ett mellanland där vi är för slickt poppiga för indie och för indie för mainstreampoppen. Men musik gör man ju, förhoppningsvis, för att man vill och för att man själv uppskattar det. Jag tror inte på att anpassa sig så värst. Det finns alltid en publik för det man gör, konsten är bara att nå den. Är man för trendkänslig tror jag det kan bli svårt att hålla sitt fokus och sin röda tråd. Jag har för avsikt att skapa och arbeta med musik för resten av livet och det känns viktigt för mig att bottna i det jag gör för att alltid orka fortsätta framåt. Vad är det bästa och det sämsta med att vara ett relativt nytt band i Sverige just nu? Jerka: Det bästa är såklart att man har allt framför sig. Paulina: Det sämsta är att vi helst skulle vilja ut och giga massor, men med läget just nu är det inte möjligt. Det bästa är att vi har medvind, att vår musik är något som folk verkar gilla. Linn: Om jag ska försöka se något positivt med det här corona-året så är det att det har förlöst tid. Musik tar mycket tid, speciellt som independent. Det är den valutan man har att jobba med. Det sämsta är att arrangörer går på knäna och att det i sin tur gör det svårt för mindre eller halvstora band att få skäligt betalt. Men trots en ansträngd ekonomisk situation i branschen så upplever jag samtidigt en slags ”alla sitter i samma båt och vi behöver hjälpas åt nu”-anda. Hur viktig är musikscenen ni har runt er för musiken ni gör själva? Paulina: Musikscenen betyder så mycket. Att ha stöttning av vänner som också håller på med musik, som peppar och hjälper, är jätteviktigt både i smått som stort. Linn: Ja, vi blir ju i någon mån kollegor och jag tror att det är viktigt att se att det finns andra som harvar på och delar förståelse för ens arbete. Jerka: Jag får så mycket energi och blir så jävla taggad att skriva musik av andras musik. Era musikvideor och omslag har alla en väldigt genomarbetad stil med stort fokus på detaljer. Hur skulle ni beskriva er estetik? Linn: Estetiken som genomsyrat denna skiva skulle kunna beskrivas som ett vulgärt överdåd på väg att krackelera. Kristallkronor möter tonårsrum med Madonnaposter som i sin tur möter firmafest 1981. Jag tycker om att se vad som händer om man gör tvärtemot vad som förväntas av en. Det finns något roligt med att vara ett indieband med svulstig more is more-estetik när alla majorbolag jobbar med iscensatt DIY-estetik. Min fördom om er är att ni stod ut i hemtrakten. Stämmer det? Lukas Anderhell: Jag är rätt ny i bandet men har alltid varit ett stort RK-fan och kan bekräfta att fördomen stämmer. Hur ser framtiden ut för Raketklubben? Lukas: Spela live. Paulina: Grönan och Globen. Jerka: Den ser god ut! Vi börjar med ny skiva och releasespelning. Linn: Ja, här ska firas! Vi bokar spelningar inför nästa år, trots pandemi och ett konstigt liveår hoppas vi kunna åka runt i Sverige och giga snart. Raketklubbens debutalbum släpptes den 12 november via bandets egna skivbolag Raketklubben och distribueras av Dalapop. ANE BRUN Ane Brun – After The Great Storm Album, Balloon Ranger Recordings Ett lågmält och samtidigt kraftfullt album som skickligt skildrar pandemins känslolägen. Obligatorisk lyssning! BILL CALLAHAN, BONNIE “PRINCE” BILLY Wish You Were Gay (ft. Sean O’Hagan) Singel, Drag City Att höra tre gubbar sjunga en låt av Billie Eilish är en oöverträfflig upplevelse. Hög humorfaktor, men också vackert. SILVANA IMAM Tror du att han bryr sig Singel, Naturkraft Silvana Imam tolkar Benjamin Ingrossos hit. Låter inte alltför annorlunda, men med nytt perspektiv i texten. Love Carbin love.carbin@ng.se NICK CAVE Idiot Prayer: Nick Cave Alone at Alexandra Palace Konsertfilm, Trafalgar Releasing Nick Caves bioaktuella konsertfilm från anrika Alexandra Palace är stillsam och vacker. En albumversion av framförandet släpps 20 november. TOMAS ANDERSSON WIJ Hundåren - Motgångspodden Podcast, Blixten & Co En intervjupodcast för dig som är trött på att höra om stjärnornas framgångssagor. Hundåren fokuserar istället på den svåra tiden. Kul! Anna Bjermqvist anna.bjermqvist@ng.se