NG Gbg 1
Spel Topp 5 bästa konsollanseringar genom tiderna
: SUPER NINTENDO (juni 1992) Sommaren 1992 ägde Nintendo världen. Eller åtminstone svenska spelares värld. Med otroliga Super Mario World, framtidsracern F-Zero och ursnygga Super Tennis som tre enormt stabila releasetitlar går SNES till historien som den mest värda konsolen vid släppdatum. NINTENDO ENTERTAINMENT SYSTEM (1 september 1986) Om Super Mario World var perfektion var Super Mario Bros revolution. En pånyttfödelse för spel som medie och startskottet för allt som hänt sedan dess (i spelkretsar). Zapper-beväpnade Duck Hunt-jägare fick också sitt lystmäte. Och så får vi inte glömma Excitebike. TIDERNAS BÄSTA KONSOLLANSERINGAR Playstation 5 och Xbox Series X/S. För vissa är framtiden redan här. Men hur bra blev egentligen det här generationsskiftet? Nöjesguiden listar de bästa konsollanseringarna genom tiderna. TEXT: MICHAEL GILL OM DU ÄR här för att du tänkte dig få läsa recensioner av Xbox Series X/S och Playstation 5: Förlåt. Inte för att vi inte publicerar Nöjesguiden-recensionen än – det vill vi vänta med tills det att vi vägt, mätt, stött och blött maskinerna på djupaste detaljnivå. Ursäkten är snarare för att du snart kommer inse faktum. Det spelar nämligen ingen roll hur tidig du var att förboka din maskin. Eller att du varit uppe hela natten och köat. Det du söker, tidernas bästa konsollansering, sker inte 2020. DEN SOM UPPSKATTAR teknisk fakta kommer naturligtvis hävda att vi har fel. Och visst, aldrig förr har det släppts tv-spelsmaskiner som kan pumpa ut lika hög upplösning med samma förblindande skärmuppdatering (förutsatt att du har en tillräckligt modern tv-apparat), samma mängd terraflops och möjlighet till realtids-raytracing. Men innerst inne vet alla att vi har rätt. När du sitter där med ditt konsolmonster och spelar bakåtkompatibla spel från 2007 eller kollar på Netflix finns det bara en sak du verkligen behöver: spel. Och spel kommer varken Microsoft eller Sony förse dig med. Åtminstone inte upplevelser som är exklusiva för just din nya maskin. GENERELLT SETT GÅR det att hävda att konsollanseringarna har blivit allt sämre 64 NÖJESGUIDEN | NR 11, 2020 med åren. Topplistan nedan baseras på antalet samt kvaliteten på de konsolexklusiva spel som funnits tillgängliga vid europeisk release. Nu för tiden verkar det inte som att det går att lansera klassiska ”systemsäljare” längre, storföretagen hoppas istället att konsumenten ska lita på att det kommer att komma spel ”snart” och ändå punga ut med tusentals kronor. Nu är det istället prenumerationstjänster, indiespel och gamla, upphottade spel som finns tillgängliga vid release. Förra generationen var det Xbox One som gjorde exakt ingen imponerad. Innan dess den historiskt dåliga Playstation 3-lanseringen, där du inte bara kände dig rånad utan också fick nöja dig med Resistance 3 (som visserligen är helt okej, men kanske inget färgglatt lyckopiller direkt). ISTÄLLET ÄR DET Nintendo som hållit fanan högst när det kommer till att lansera grymma spel med sina konsoler. Zelda-kombon Breath of the Wild (Switch), Twilight princess (Wii) och Super Mario Bros, Super Mario World och Super Mario 64 har alla lotsat sina plattformar högst upp på världens önskelistor. Den elake kan hävda ”men sen då?” och peka på att Nintendos egna titlar, hur bra de än må vara, oftast är de enda som lockar också långt senare i konsolens livscykel. Sony har tappat bollen lite sedan Playstationoch Playstation 2-lanseringarna – men de var å andra sidan ruskigt starka. Framtidsracern Wipeout kanske är den perfekta tidsmarkören för 90-talet nu, men då var den ett skinande, technodunkande löfte om en ljus spelframtid. MEN MED ALLT detta sagt finns det ju ytterligare en sanning värd att upprepa. Känslan av att öppna förpackningen och känna lukten av frigjord framtidshårdvara går inte att slå. Du som vet vad jag menar bryr dig säkert inte så mycket om lanseringsspelen. Early adopters blir alltid blåsta. Men du vet också att spelen kommer i sinom tid. Och under tiden du väntar kommer du ha gott om tillfällen att skatta dig lycklig över att du var en av de få som faktiskt hann byta konsolgeneration innan jul. Alltid något. XBOX (14 mars 2002) När Microsoft så slutligen gav sig in i konsolstriden gjordes entrén med buller och bang. Halo: Modern Combat visade att fps-spel visst gick att njuta av med handkontroll. Project Gotham Racing var snabb och snygg racing och Amped var (och förblir) det bästa snowboard-spelet någonsin. PLAYSTATION 2 (24 november 2000) Tekken Tag Tournament, Midnight Club och Timesplitters var toppen på en bred, varierad och genomgående riktigt fin line-up av lanseringsspel för Sonys Playstation 2. Här lades grunden för generationens vinnare, om vi snackar försäljningssiffror (Xbox, Dreamcast och Gamecube hade ingen chans). WII (8 december 2006) Nintendos tredje konsol på en lista med fem maskiner – Kyoto-baserade nöjesimperiet vet vad som krävs för att få folk att öppna plånboken. Och det går att hitta anledningarna till den ofantliga succé som Nintendo fick med sin Wii-konsol redan vid lanseringen. Zelda-spelet Twilight Princess i all ära, men Wii Sports var spelet som gjorde att den vita lilla plastboxen bokstavligen flög av butikshyllorna. Michael Gill michael.gill@ng.se