TIDNINGEN TILLVÄXT 1
MARKNAD Förpackningar som tänjer gränser Om Per L
indberg, vd för Billerud Korsnäs, får som han vill kommer morgondagens förpackningar inte från plast, glas eller metall utan från hållbart skogsbruk, i form av ett papper som är både töjbart och formbart. Text Carina Gerken Christiansen Skogsbruk PER LINDBERG hoppas att det nya papperet, som företaget lanserar under namnet Billerud Korsnäs Fibreform, kan hjälpa företaget att nå nya marknader i främst Kina och USA. Papperet liknar plast i den meningen att det kan töjas utan att gå sönder. För normalt papper är töjbarheten mellan två och fyra procent. För detta papper ligger den på 15 procent. Det betyder till exempel att pappersförpackningar kan formas i stället för att vikas. Dessutom är det givetvis, som andra papper, komposterbart. Hamnar det i naturen försvinner det och inga djur kan skära sig eller fastna. För den som är uppvuxen i slit- och slängeran och är van att se burkar, plastpåsar och annat skräp i naturen låter det nästan som en dröm. Men materialet finns och har funnits på marknaden i ett par år, och när vi träffar Per Lindberg på hans kontor i Solna hämtar han tre förpackningar med olika färg och form och ställer dem på bordet. DEN GENERELLA utvecklingen på pappersmarknaden är att efterfrågan på tryckpapper minskar medan efterfrågan på förpackningar ökar, särskilt i konsumentsegmenten. 12 Tillväxt Billerud Korsnäs nya paper Fibreform kan töjas utan att gå sönder. Det handlar om drygt fyra procent per år med en dramatiskt större ökning i tillväxtländer som Kina och Indien. Orsakerna är en snabb inflyttning Per Lindberg, vd för Billerud Korsnäs. till städerna och nya urbana livsmönster med snabbmat, färdiglagad mat och önskan om en bekväm livsstil. BILLERUD KORSNÄS har traditionellt större delen av sin exportmarknad i Europa men planer finns på att växa på den asiatiska marknaden. Här finns en expanderande marknad men förstås många utmaningar, bland annat har plast en stark ställning. – Men miljömedvetandet kommer och talar för papper som förpackningsmaterial, säger Per Lindberg. I USA och övriga västvärlden är Papper kan ersätta plastpåsar EU–parlamentet har beslutat att bruket av tunna plastpåsar som används för grönsaker och frukt ska minskas med 80 procent före 2019. Tanken är att ersätta dem med papperspåsar som kan återvinnas eller med komposterbara plastpåsar. Varje EU-medborgare använder 200 plastpåsar varje år, enligt en uppskattning från 2010. Enligt EU-parlamentet är det ett stort miljöproblem. KÄLLA: HBL.FI den politiska viljan att ersätta plast och andra fossila produkter en stark trend som väntas gynna hållbara material från skogen. En av många möjligheter är att ersätta plastpåsarna i livsmedelsbutikerna med påsar av det nya materialet. Även målarfärgsburkar av papper är en möjlighet. JÄMFÖRT MED GLAS och metall är pappersvikten låg och pengar kan sparas när det gäller transporter, både före användning och efteråt, när förpackningarna ska återvinnas. Men alldeles enkelt var det inte för Billerud Korsnäs att intressera första kunden för det töjbara papperet. – Vi var naiva i början och eftersom vi tyckte materialet var så fantastiskt sålde vi provrullar direkt till marknaden, som visade sig inte vara förberedd på det nya materialet. Reaktionen vi fick var att materialet inte fungerar, eftersom man då inte hade lärt sig hur det fungerar i konvertering till förpackningar. Säljarna på Billerud Korsnäs fick tänka om och byta strategi. I dag vänder de sig direkt till förpackningstillverkarna och levererar både papper och system så att de kan använda materialet. I NÄSTA STEG KAN Billerud Korsnäs kontakta varumärkesägarna och berätta vilken leverantör som kan tillhandahålla färdiga förpackningar. Den strategin har fungerat bättre. – Vi har varit vana att leverera material till industrin men nu får vi lära oss en förfinad typ av försäljning. Inom kort är det dags att skriva första kontraktet om leverans av system för produktion av förpackningar från Billerud Korsnäs dotterbolag, Fibreform Packaging AB. Uppdraget handlar om att ersätta befintliga plastförpackningar. Billerud Korsnäs köper runt 80 procent av råvaran i Sverige. ResteFOTO: BILLERUD KORSNÄS