TIDNINGEN TILLVÄXT 1
MARKNAD FOTO: MÅNS LANGHJELM/TT Enligt undersökni
ngar skulle en tredjedel av de svenska konsumenterna oftare välja ekologiskt om utbudet var större. ligt mer märkestrogen än övriga konsumenter. Har konsumenten börjat köpa en viss vara fortsätter han eller hon gärna. Förutsatt att den finns. Om det plötsligt blir tomt i hyllan för att produktionen inte hunnit med ersätts varan med något annat och då kan kunden vara förlorad. Ett av problemen med att fylla hyllorna med fler ekologiska produkter är de tidshorisonter som de olika aktörerna i livsmedelskedjan har. Det tar flera år för ett lantbruk att ställa om till ekologisk produktion, medan konsumenterna tenderar att snabbare anamma en ny trend eller önska en ny vara. Ekologisk märkning Ekologisk mat på grön kvist Ekologisk produktion är inte längre enbart en affär för idealister. Kunderna och betalningsviljan finns. Problemet är att produkterna inte alltid gör det. Text Carina Gerken Christiansen SIGNALERNA HAR varit många under året på att den ekologiska trenden är här för att stanna. I augusti förvärvade det nyligen börsnoterade Scandi Standard, genom dotterbolaget Kronfågel, den ekologiska kycklingproducenten Bosarpskyckling. Dagligvaruhandeln överraskade samtidigt marknaden med färska siffor från första kvartalet. Försäljningen av ekologiska produkter hade ökat med 30 procent. Arla rapporterade samtidigt en ökning med 37 procent på ekologisk mjölk. Men även om ökningen är stor har volymerna ännu inte vuxit till sig. I dag är runt fyra procent av maten 14 Tillväxt som säljs ekologisk. Kaffe, te och kakao leder med sju procent. Mjölk, ost, ägg och grönsaker ligger på runt sex procent och sist kommer kött med drygt en procent. Enligt konsumentundersökningar skulle bortåt en tredjedel av de svenska konsumenterna oftare välja ekologiskt om utbudet var större. Denna konsumentgrupp kallas internationellt för ”lohas” (Lifestyle of Health and Sustainability) och växer både i Sverige och internationellt. – DE HAR ETT INTRESSE för hälsa och hållbarhet, inte bara genom mat. Det är ett sätt att vara och leva. Man är ute efter hälsosam mat som är bra för miljön, säger Martin Eriksson, strategikonsult på Macklean Strategiutveckling, som nyligen släppte en rapport om affärsnyttan med ekologiska produkter. Det som visat sig vara extra intressant med gruppen är att den är betyd EU:s märkning av livsmedel som uppfyller kraven i Rådets Förordning Nr. 834/2007. Alla varor är certifierade Produktionen kontrolleras årligen. Minst 95 % av produktens innehåll måste uppfylla kraven. MARTIN ERIKSSONS rekommendation är att odlare går samman för att kunna säkra kvantitet och kvalitet. Om en bonde får en dålig skörd ett år så har någon annan fått en bra skörd. När alla fått bra skördar ett år kan gruppen jobba med export för att bredda marknaden. – Om dagligvaruhandeln vill ha en kampanj på ekologiska morötter och de inte finns i Sverige går de utomlands och köper, säger han. Svensk märkning av ekologiska livsmedel från hela världen som minst uppfyller kraven för EUekologiskt. Mer långtgående regler för djuromsorg. Regler för social hänsyn och klimat. Produktionen kontrolleras årligen. HAN TYCKER ATT DET råder tydlig brist på kommunikation i alla led. Om Ica, Coop och övriga dagligvarukedjor i tillräckligt god tid kan berätta vad de vill sälja har odlarna möjlighet att svara upp. Det kräver betydligt närmare samarbeten framöver. – Det behövs ett tänk med kontinuerlig informationsdelning, för det tjänar alla parter på. Man måste säkra upp den svenska råvaran och ta en position på en växande marknad. Det finns pengar att tjäna för alla led här, från bonden till dagligvaruhandeln. Märkning för biodynamiskt producerade varor som är Demetercertifierade. Hela kedjan från odling till butik kontrolleras. KÄLLA: KRAV Organic Sweden 35 svenska företag och organisationer från hela livsmedelskedjan tog i början av året initiativ till Organic Sweden, ett nytt nätverk för att öka den ekologiska försäljningen. KÄLLA: KRAV.SE