TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT LÖNSAMHET & TILLVÄXT Som sko
gs- och lantbrukare är man van att hantera risker. Men i stället för att ta hand om dem när de kommer borde varje företagare både förutse och räkna på sina potentiella risker för att kunna minimera följderna av dem. Ökade risker kräver nya strategier Som företagare måste man vara beredd att ta risker. Det kan vara ett sätt att utveckla företaget och i slutändan förbättra lönsamheten. Men för många lantbrukare har den logiken satts ur spel. Riskerna ökar – och intäkterna går åt andra hållet. Text Carina Gerken Christiansen Illustration Annika Bergström LANTBRUKARE HAR alltid varit utsatta för ett stort mått av osäkerhet i fråga om väder och vind och inte minst politiska beslut. Det är ”business as usual”, inte annorlunda mot tidigare. Men i dag finns en ny stor risk som stavas världsmarknaden. Priserna på insatsvaror som foder till djuren eller betalningen för spannmål, mjölk och kött styrs numera av tillgång och efterfrågan på en internationell marknad med prispress. Särskilt utsatt för denna prispress blir den som finns längst ut på värdekedjan och producerar råvaran. Carl Johan Lagerkvist, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har forskat på hur enskilda lantbrukare upplever Artikelseriens delar 1. Affärsplanen 2. Ekonomin 3. Riskerna 4. Ledningen 5. Marknadsföringen 6. Strategin risker i företaget och hur denna upplevelse påverkar lönsamheten. Han menar att det svenska lantbruket generellt hamnat i en ”underleverantörsfälla”. – På en global marknad blir det prispress. Lantbrukarna står som sista utpost och får ta en större del av prispressen, det kommer sig av att vara producent av en bulkvara, säger han. Situationen kräver nya strategier för den som vill minska sårbarheten och riskerna. Utmaningen, säger Carl Johan Lagerkvist, är att ta ett kliv framåt och agera längre fram i värdekedjan där värdet i produkten börjar uppstå. – Vi ser lantbruksföretag som anpassat sig och hittat en marknad och som kan skriva avtal på vissa kvalitetsnivåer, som korn till sprittillverkning och vissa typer av köttproduktion. Eller som mejeriföretaget Sju gårdar i Uppland som tagit kontroll över värdeskapandet. Givetvis finns risker i alla typer av företagande. Risker måste man ta för att utveckla företaget, men man ska också vara medveten om dem och avsätta resurser till att hantera dem. Det som skiljer många lantbruk från andra företag tycks vara uthålligheten i en situation där glappet mellan riskens storlek och den förväntade intäkten ständigt tycks öka. – Normalt borde man kräva mer avkastning om man utsätter sig för Tillväxt 21 > 3 Riskerna