Svensk Vattenkraft 1
Hur säkrar vi trygg försörjning? Arrangör: Avfall
Sverige, Energiföretagen, Energigas Sverige och Svenskt Vatten. Medverkande: Björn Risinger (Naturvårdsverket), Maria Westrin (Energimyndigheten), Tony Clark (Avfall Sverige), Pär Dalhielm (Svenskt Vatten), Maria Malmkvist (Energigas Sverige), Åsa Pettersson (Energiföretagen) och Christina Lindbäck (moderator). Seminariet inleddes med att Naturvårdsverket redogjorde för myndighetens nya roll som beredskapsmyndighet, ett uppdrag som man innehaft sedan oktober 2022. Det nya uppdraget innebär att NV ska verka för och ansvara för att i krislägen säkra frågor såsom avlopp och avfall. Det nya uppdraget förändrar NV:s roll på ett sätt som ännu inte är klarlagt och som kommer att behöva klargöras under hösten. Parallellt med detta så jobbar myndigheten med att ta fram tillsynsvägledning och se över hur det nya uppdraget påverkar myndighetens övriga uppdrag. Därefter tog Energimyndigheten vid och redogjorde för vad man från myndighetshåll avser med trygghet i försörjningen. Detta innebär inte bara tillgången till el, även om detta är oerhört viktigt, utan även tillgången till gas, drivmedel och dricksvatten. Hela frågan är svår för myndigheten att förhålla sig till eftersom det dels saknas definitioner av vad som ingår i trygg försörjning och dels saknas idag koppling till totalförsvaret. Det sistnämnda är en fråga som ligger högt upp på agendan under hösten och här är det troligt att samarbetet med Försvarsmakten kraftigt kommer att utökas framöver. Energimyndigheten ser dock ett behov av att snabba på arbetet för att öka motståndskraften i samhället och ett av de stora hindren som finns idag är de målkonflikter som dagens regler medför. Politiken behöver lösa dessa målkonflikter så det går att skapa lösningar där de olika delarna av försörjningen kan ha förmåga att hantera kriser. I nästa steg av seminariet vidtog en paneldiskussion där övriga deltagare i seminariet gavs utrymme att komma med inspel från sin respektive organisation. Denna diskussion kan sammanfattas med att det idag saknas övergripande mekanismer för att kunna leda till god försörjningstrygghet. Alla intressen jobbar var för sig, det finns ingen övergripande myndighet som ser till helheten utan det blir mycket upp till var och en att ta ansvar. Vidare saknas såväl ekonomiska medel som juridiska regler för att kunna ta de steg som krävs. Något som alla kunde enas om var att det krävs någon form av beredskapslagstiftning som ska kunna medföra möjlighet i att i krislägen gå utanför gällande tillstånd och villkor. Det sistnämnda är idag ett uppenbart problem som gör att det inte går att motivera beredskapshöjande åtgärder, öva för krislägen m.m. D.v.s. att gällande tillstånd inte medför möjlighet att ens simulera krislägen. Viktor Falkenström Fiskevårdsteknik AB Miljöanpassning av vattenkraft Vi erbjuder kompletta tjänster för hela NAP-processen: • Ansökningshandlingar, ex: teknisk beskrivning och miljöbedömning • Domstolsbiträde • Projektering • Entreprenad ”Vi motsätter oss onödiga utredningar och vill fokusera på det som prövningen ska handla om: rimliga miljöåtgärder” Referenser inom NAP: Urban Jönsson, Kärramölla kraftverk, 070-553 07 10 Kärramölla erhöll Sveriges första lagakraftvunna dom för fortsatt kraftverksdrift inom NAP med stöd av urminnes hävd, Växjö Tingsrätt M 332-22 Lars Höjrup, Rössjöfors kraftverk, 070-350 17 97 Vi är involverade i totalt 26 ansökningar inom NAP Kontakta oss idag om ditt NAPärende! Kontakt: Viktor Hebrand Tel: 070 - 791 56 80 Mail: viktor@fvt.se Hemsida: www.fvt.se SVENSK VATTENKRAFT #3 2023 15