Svensk Vattenkraft 1
på miljöåtgärder utan hänsyn till andra samhällsi
ntressen. Rapporten kräver att i princip alla vattendrag med vattenkraft ska KMV-klassas och att åtgärderna ska sikta på God Ekologisk Potential, som inte får ha en betydande negativ påverkan på en vattenverksamhet. Mycket bra, men att kräva att regeringen ska instruera Havs- och vattenmyndigheten om detta är ett självmål. Det måste sättas in i vattenförvaltningsförordningen, inget spelrum får lämnas till myndigheterna (allra minst Hav), de har missbrukat detta tillräckligt. Andra delen av rapporten avslutas med en genomgång av de myndigheter som utgör vattenförvaltningen. Mycket plats ägnas åt vattenmyndigheterna, förmodligen för att bygga under den nedläggning som alla vill se sedan länge. HaV ägnas drygt två intetsägande rader trots att man är ansvarig för så mycket av det misslyckande som vattenförvaltningen är. Länsstyrelserna nämns men ingenting om den omorganisation som är nödvändig för att alla samhällsintressen av vatten ska beaktas. Kammarkollegiet inte ens nämns, det hade räckt med att föreslå att man fråntas sitt fullständigt onödiga uppdrag inom vattenförvaltningen. Ett stort antal kraftfulla förslag Den viktigaste delen av rapporten är förstås den tredje, där Svenskt Näringsliv lägger fram alla de förändringar på kort ("Hantera omprövningen") och lång ("Långsiktiga strukturförändringar") sikt som man ser som nödvändiga för att värna och utveckla vattenkraften. Det är stort som smått men tillsammans skulle det innebära den närmast totala omstöpning av vattenförvaltningen som är nödvändig. Uppdelningen på kort och lång sikt handlar om hur lång tid det tar att genomföra olika förslag. Allt arbete vill Svenskt Näringsliv ska starta hösten 2023. För att underlätta och påskynda arbetet i regeringskansliet vill man ha en nationell samordnare liksom en interdepartemental arbetsgrupp, bra. Tyvärr är presentationen av de kortsiktiga något rörig. Avsnitten inleds med starka argument för att det är i lag och förordning som förändringarna måste ske. Man visar också att det är möjligt att genomföra förordningsförändringar redan under 2023. Här hade det naturliga varit att fortsätta med de förordningsförändringar man vill se. I stället följer ett antal mindre viktiga regeringsuppdrag till Vattenmyndigheterna – som man dessutom på goda grunder vill lägga ner. Nu dröjer det till slutet av avsnittet innan innan man tar upp de förändringar av vattenförvaltningsförordningen, som krävs för att vattenförekomster med kraftverk ska klassificeras som kraftigt modifierade vatten och därmed få den lägre kravnivån God Ekologisk Potential. Oroande nog verkar man tro att det även i fortsättningen kan behövas en föreskrift från HaV, som preciserar de nya bestämmelserna trots att det är sådana föreskrifter som i hög grad bidragit till att omprövningarna gått snett. Svenskt Näringsliv vill också i vattenförvaltningsförordningen utveckla hur samhällsekonomiska kostnader och nyttor ska beräknas med vetenskaplig metodik. När det gäller riktvärdet 1,5 TWh vill man att regeringen ska göra ett uttalande om att det "utgör en begränsning för vilka åtgärder, även gällande Natura 2000-områden, som kan bli aktuella inom ramen för ompöövningarna". Om det kan sägas att domstolarna sagt att sådana uttalanden väger mycket lätt. Bättre bett är det i förslagen till hur vattendragens individuella riktvärden ska följas upp; i konsekvens med detta föreslås att även mindre vattendrag ska ha ett individuellt riktvärde. Ett stort antal förslag handlar om hur vattenverksamhetsförordningen kan utvecklas för att påtagligt förbättra den misslyckade samverkan vi sett hittills. Många viktiga och bra förslag – men först måste kmv-klassning vara på plats och riktvärden respekteras. Det avslutande avsnittet "Vattenkraftens långsiktiga utveckling" är inte mer än två sidor. Det innehåller ändå en rad värdefulla förslag till hur regeringen ska använda de möjligheter som finns inom flera EU-initiativ till att utveckla vattenkraften, uppdrag för att underlätta vattenkraften uppgradering som ska ges till olika myndigheter, krav på att vattenförvaltningsutredningens förslag äntligen omsätts till proposition och riksdagsbeslut. Thomas Sandberg, styrelseledamot SVAF 22 SVENSK VATTENKRAFT #3 2023