Bumsen 1
MW MC-klubben Sverige verkar för positiva mc-uppl
evelser med BMW:s motorcyklar. Detta åstadkoms med ett brett utbud av arrangemang och aktiviteter. B En av dessa viktiga aktiviteter är uppgiften för oss i försäkringsgruppen, nämligen att: • tillhandahålla medlemmarna ett mycket bra försäkrings skydd i händelse av skada, • se till att medlemmarna får bra valuta för premiepengarna samt • genom återkoppling av information ge medlemmarna insikt och underlag för ett säkrare mc-liv. I slutet av november hade vi ett avstämningsmöte med Svedea. Vårt samarbete med Svedea är unikt – överläggningarna sker med stor öppenhet och i en prestigelös anda. Bl.a. följande frågor fanns på dagordningen: • volymutveckling, • skadeutfall, • premieförändring, • skadeförebyggande åtgärder från klubben och Svedea samt • förlängning av samarbetsavtalet. Volymutveckling – mätt i antalet tecknade Klubbförsäkringar. KLUBBFÖRSÄK en sammanfattning efte Kommentarer: mediankörsträckan för en svensk motorcyklist sägs vara 290 mil/år. Vi BMW-åkare kör betydligt fler mil. Naturligtvis är skaderisken då också högre. Skall vi med kvällstidningsjournalistik sammanfatta skadeutfallet så blir det GS-åkare i åldersgruppen 60+ som orsakar skadekostnader betydligt högre än vad de bidrar med i premier.” De s.k. äventyrshojarna samt förarkategorin 60 år och äldre sticker alltså ut. Som framgår av diagrammet står singelskador för cirka 70 % av skadekostnaderna. De 70 % som utgörs av singelskador fördelas enligt följande: Kommentar: antalet försäkringar ökar enligt plan och ligger nu på drygt 2 000. Så som vårt koncept med Klubbförsäkringen ser ut – den bästa för de flesta – är bedömningen att cirka 75 % av klubbmedlemmarna har fördelar rent premiekostnadsmässigt med att välja klubbförsäkringen. Vi har alltså en bit kvar innan cirka 4 000 medlemmar inser läget... Skadeutfall BMW MC-klubben Skadetyp - 2014 Samtliga ovannämnda singelskadetyper är definitivt påverkbara! (Glöm aldrig att försäkringspremien är en spegling av skadekostnaden.) Skadeförebyggande åtgärder – några förslag Asfalt: • var beredd på grus på vägbanan, • öva upp din förmåga via avrostningar, KNIX m.m. samt • ”kör med huvudet”. Grus: • kör efter din förmåga – det är få förunnat att klara en hoj på 250 kg i lera och blött gräs. Lås: • glöm inte ta bort låset. Använd ett med larm. Vält: Räddning 3% • kolla att sidostödet är helt utfällt, • ha en platta under stödfoten när underlaget är mjukt, • parkera inte i nedförsbacke. Hojen kan ”rulla av” stödet, • var beredd när passageraren kliver av och på, • luta ned hojen på sidostödet innan du går av och • gå på hojen medan den lutar mot sidostödet. Premiekorrigeringar Försäkringspremien höjs 2-4 % till 2015. Orsaken är framförallt höjda priser på reservdelar samt verkstadsarbeten. Undersökningar visar att trots viss premiejustering är klubbförsäkringen klart konkurrenskraftig. 10 BUMSEN 5 – 2014 Bumsen 5-14M.indd 10 2014-12-02 12.53