Bumsen 1
Lucas baklykta införskaffades på Raceway (gamla R
offes) och där köpte han även kopplings- och handbromshandtagen, bensinkranarna, hastighetsmätaren samt klockan, slutligen fick Biltema stå för gashandtag, backspeglar och bensinslangarnas snabbkopplingar. Sissybar är av egen tillverkning och i klassiska 70-talsmått, detta innebär att den är ganska hög. Ljuddämparna är original till /7. R 75/7 motor monterad när chansen gavs. 10 000 kr fick han slanta upp för detta och första tanken var då att införskaffa resterande delar samt återställa den till ”original” Earlsgaffelskick men med en R 75-motor. Danne råkade i denna veva också bli erbjuden originalmotorn till R 60/2-ramen och skulle då förfogat över en helt ursprunglig Earlsgaffelhoj med matchande ram- och motornummer. – Det var nog i den vevan jag bestämde mig för att bygga en chopperhoj istället av hela härligheten och på så vis återuppleva mina tidiga mcminnen då jag faktiskt byggt en chopper av en HD. Tidsfaktorn spelade ingen roll och därför började Danne i lugn och ro samt till rätt pris införskaffa de saknade delarna på en mängd olika sätt. Fälgarna är HD Sportster originalfälgar med dimensionen 19 tum fram och 16 tum bak, 17-literstanken har suttit på en Matchless, strålkastaren kommer från en HD Sportster och hittades på en marknad för 250 kr, Lucas baklykta införskaffades på Raceway (gamla Roffes) och där köpte han även kopplings- och handbromshandtagen, bensinkranarna, hastighetsmätaren samt klockan, slutligen fick Biltema stå för gashandtag, backspeglar och bensinslangarnas snabbkopplingar. Bakhjulet dämpas och fjädras av en i tre lägen justerbar Konidämpare medan framhjulet... ja, det återkommer vi till. På bilderna kan man se att rutan kommer från Giwi och bakskärmen är en asiatisk HD-kopia, motorn är original R 75/7 men det man inte ser är att 50 hk kraftpaketet är försett med elektronisk tändning som inköptes från England. Ljuddämparna ser man och undrar säkert om de är original till motorn, det är de, men den skarpögde konstaterar att de är vridna c:a 180° BUMSEN 5 – 2014 29 Bumsen 5-14M.indd 29 2014-12-02 12.54