Nöjesguiden 1
Film ”PER GESSLE HAR HALMSTAD-VIBEN” Filmen om hu
r Gyllene Tider erövrade topplistorna är här. Nöjesguiden har pratat med en multibegåvad 21-åring från Halmstad som spelar en biopic-version av Per Gessle. TEXT: KASIA SYTY DET ÄR FÅ svenska musiker förunnat att få en film tillägnad sig medan de fortfarande lever. Men fenomenet Gyllene Tider är något särskilt. Bandet involverades i Sommartider-filmen redan på idéstadiet och Per Gessle var eld och lågor: ”När jag läste manuset för första gången kände jag bara “wow”, det här är fantastiskt.” Nu återstår bara att ta reda på om biopubliken känner likadant. FILMENS REGISSÖR PER Simonsson har en tv-serie om Ture Sventon och flera julkalendrar på sin meritlista. I Sommartider förvandlar han Gyllene Tiders första år, från sent 1970-tal till tidigt 80-tal, till en riktig feelgood, om en grabb från Halmstad med stora drömmar, som bildar ett popband när alla andra håller på med politik och progg. Som den fullblodsutlänning jag är har jag ingen relation till Gyllene Tider, och blir fascinerad av att alla jag frågar om bandet bakom hits som När vi två blir en och Flickorna på TV2 reagerar lite aggressivt. Jag vänder mig därför till en som är född 2003 - den entusiastiske Peter Wahlbeck- och Halmstadssonen Valdemar Wahlbeck, som gestaltar Per Gessle i filmen. Vad är din relation till Per Gessle? – Jag hade aldrig träffat honom innan men jag visste ju vem han är och visste att han bor i Halmstad. Det var förstås konstigt att jag skulle spela någon som är en så stark Halmstad-profil och en världsstjärna dessutom. Snacka om press. Men nu har vi en fin relation. Jag har varit hemma hos Per här i Halmstad. Det har varit jättekul. Från början visste jag inte vad jag skulle förvänta mig av honom. Men han är en så vanlig härlig Halmstad-snubbe. Han har den där Halmstad-viben som jag har vuxit upp med. Halmstad-viben? – Jag vet inte om den går att beskriva haha. Man måste hänga lite med folk här för att förstå sig på den. Alla städer har 48 NÖJESGUIDEN | NR 6, 2024 sina speciella vibes. Nu när jag flyttat till Göteborg och studerar på Ballettakademien får jag uppleva en ny vibe - en göteborgsk. Men att ni delar en Halmstad-vibe kan inte räcka för att bära en hel film om Per Gessle. Hur förberedde du dig för rollen? – Känner du till turnédokumentären Parkliv? Sommaren 1981, när Gyllene Tider fyllde folkparkerna, följde regissören Lasse Hallström och hans filmteam med och förevigade några spelningar. Den dokumentären var till en enorm hjälp för mig. Jag kan den utantill. Varenda replik. Den är helt galen. Jag studerade Pers rörelsemönster, hur han rörde kroppen på scen, hans publikkontakt, hur han fraserade textrader med sin mun. Jag skulle ju lära mig att sjunga som han. Du har också intervjuat väldigt många Halmstad-profiler läste jag. – Ja, jag har frågat hur de upplevde honom och hur folk såg honom på den tiden. Om popfenomenet Gyllene Tider och Halmstads musikliv. Halmstad var jävligt intressant då. Jag vill inte säga att det var som Sveriges Liverpool haha, men det fanns väldigt många band i staden då. Och det var tydligen en grej. Jag behövde förstå i vilket sammanhang Gyllene Tider kom till. Att alla i Halmstad höll på med musik på 70- och 80-talet. Hur var det för dig som är född på 00-talet att förflytta dig till den tidsperioden? – Det var fantastiskt kul. Något jag har drömt om. Man har hört så många historier om 80-talet. Att ha på sig de här kläderna och låtsas att man är från Gyllene Tider. Köra coola bilar och åka till folkparker. Få en glimt av hur det kan ha varit då. Är du ett Gyllene Tider-fan nu? – Jag har blivit en Gyllene Tider-nörd. I och med att jag har pluggat in alla deras texter känner jag att jag förstår dem på en helt annan nivå. Det är som att nya dörrar öppnas och nya färger målas fram. Vissa låtar tycker jag är grymma. Till och med punkiga och hårda. Det finns ett driv i dem. Och andra låtar är mjuka och nästan balladaktiga. Som Flickan i en Cole Porter-sång. Jag har alltid diggat en låt som heter Himmel no 7. Jag vet inte varför. Sedan finns det roliga texter också, som man känner igen sig i även idag. Ta bara en så rolig låt som Min tjej och jag. Har du hört den? (Han börjar sjunga). ”Min tjej och jag Har råkat ut för ett problem Hon blir kallad kriminell Jag blir kallad bohem För min tjej och jag Har eget språk”. Det känner jag igen mig så mycket i - att man har ett eget språk med sin tjej. Tror du att Gyllene Tiders musik kommer att få en revival och nya fans i och med filmen? – Min brorsa började lyssna på dem. Han är inte ens sjutton men han började digga Gyllene Tider och lyssnar nu väldigt mycket på dem. Så det tror jag nog. Du går på Ballettakademiens musikallinje. Du dansar, sjunger och skådespelar. Är du inställd på en skådespelarkarriär? Eller musikkarriär? – Att få jobba på Göteborgsoperan hade varit jätteroligt. Eller att jobba som musikalartist där. Eller vara med i någon film av en regissör vars arbete man uppskattar. Jag drömmer om att testa på att spela helt olika roller. Men man får se hur det blir. Det kan ju gå åt pipsvängen. Hette inte ditt eget Halmstadsband Pipsvängen? – Haha ja. Jag var med i en fantastisk kör i Halmstad. Då bildade två polare och jag en trio för att åka runt och sjunga för äldre på olika servicehem, som sommarjobb. Jag sa till alla att vi var de bästa musikanterna i Halmstad. Filmen Sommartider har biopremiär den 17 juli. Bäst just nu KINDS OF KINDNESS Med hyllade Poor Things i färskt minne blir vi nu bortskämda med en till Yorgos Lanthimos-långfilm i år, även denna med Emma Stone och Willem Dafoe i huvudrollerna. En Caligulainspirerad tredelad berättelse om våld, kontroll och tillit. RÖD HIMMEL Med dramat Undine påbörjade den tyske regissören Christian Petzold en planerad serie av filmer baserade på de fyra elementen: vatten, eld, jord och luft. Efter vatten och sjöjungfrur har turen nu kommit till eld. TWISTERS I brist på någon Barbenheimer i år får vi nöja oss med en uppdatering av filmen Twister från 1996 om ett gäng stormjägare som riskerar sina liv i jakten på att utveckla ett avancerat vädervarningssystem. INSIDAN UT 2 Nya känslor gör entré i uppföljaren till Disney-succén från 2015. Flickan Riley har nu blivit tonåring och får förutom Glädje, Vemod, Ilska, Rädsla och Avsky sällskap av härliga Ängslan, Avund, Leda och Pinsamhet. MOTHER, COUCH Inte alla unga regissörer får jobba med Ewan McGregor och Taylor Russell i sina första produktioner. Men det gör doldisen Niclas Larsson som långfilmsdebuterar med ett hajpat psykologiskt drama baserat på Jerker Virdborgs bok Mamma i soffa. KASIA SYTY kasia.syty@ng.se