DMH 10-2018 1
REPORTAGE TJÄNSTEFÖRMEDLARE TJÄNSTEFÖRMEDLARE HAR
GÅTT från att vara en extra tjänst för hantverkare till att bli en nästintill naturlig del av arbetsprocessen. I och med digitaliseringen av samhället i stort, där endast en knapptryckning räcker för att få hem sin matlista, är det lika självklart att föreslå att hantverkstjänster går ett liknande öde till mötes. – Det man får på Offerta är leads OFFERTA LITE HISTORIK KAN vara på sin plats först. Jens Nilsson, vd och medgrundare av Offerta, fick idén när han var student och bodde i Nya Zealand. Där fanns en tjänst där studenter kunde svara på annonser på olika jobb för att tjäna fickpengar. Jobb såsom att måla staket till att rensa ogräs var vanligt förekommande, typiska ”handyman”-sysslor. Idén bar han med sig hem och visionen om att starta något eget med en liknande företagsidé var född. Men istället för en tjänstebank med enklare jobb passande studenter, ville han skapa en samlingsplats med jobbförfrågningar för proffsen ute i landet – där privatpersoner kunde slänga ut önskemål, med hopp om att få tag på professionella hantverkare. Det blev startskottet för Offerta, som i år firar tio år på marknaden. Vi tar upp ämnet konkurrenter. För Offertas del handlar det snarare om företagens egna förväntningar och engagemang, menar Jens. Han uttrycker att företagen som kommer till Offerta väldigt sällan har ”lyxen” av att både ha en operativ och en administrativ avdelning. De flesta företagare behöver agera både yrkesproffs i sina respektive professioner, och samtidigt vara säljande för att faktiskt vinna kunden. Att i sin stressade vardag därtill lära sig ett nytt digitalt verktyg som Offerta kan självklart kännas som en tröskel för många företagare menar Jens. på någon som just nu, självmant uttrycker att de är nyfikna på att köpa en tjänst, säger Jens. Men med det sagt så krävs det en viss effort av företagaren för att vinna de här uppdragen. Därför har vi numera ett helt team av Success Managers, vars enda uppgift är att finnas till hands för våra företag för att hjälpa dem att bli så framgångsrika som möjligt med tjänsten. En enkel missförståelse som behövs benas ut är att Offerta, eller andra tjänsteförmedlare, skulle garantera nya jobb. Så enkelt är det inte. Förenklat sagt så gäller det fortfarande för småföretagare att kunna sälja in sin produkt – det enda en tjänsteförmedlare gör är att samla ”Generellt sett finns det utrymme för en förbättring.” förfrågningarna på ett ställe. Det som Offerta däremot erbjuder är pengarna tillbaka enligt vissa premisser. – Vi har resultatgaranti och leveransgaranti, berättar Jens. Resultatgaranti är: om du använder hela ditt avtal och inte tjänat tillbaka motsvarande belopp får du pengarna tillbaka – vilket hittills aldrig har hänt. Leveransgaranti innebär att, om vi inte lyckats förmedla ut de till kontoinnehavaren utlovade minst 100 jobbmöjligheterna, fortsätter kontot automatiskt tills att ditt konto har matchat med minst 100 förfrågningar. Generellt sett finns det utrymme för en förbättring i hantverksbranschen, menar Jens. Och mycket hänger på vad man är beredd att investera – och det handlar inte enbart om det ekonomiska. Investerad tid i företagets profil, med detaljer som ordentliga offerter och en vassare försäljningsteknik är snarare viktigare. Offerta kan stå till tjänst i en mängd steg i ledet. – Man skapar ett användarkonto som är inställt efter egna preferenser, exempelvis ”badrum i Täby”, eller ”takläggning i Linköping”, säger Jens. Utöver det, som är nytt det senaste året, är att man också kan boka tid med en produktspecialist som hjälper dig navigera i ditt konto, med tips och trix om hur man kan bli framgångsrik, både efter kontot, men också ur ett bredare perspektiv kring Jens Nilsson, vd och medgrundare, Offerta. 29