DMH 10-2018 1
REPORTAGE TJÄNSTEFÖRMEDLARE BJÖRKBACKENS MÅLERI V
AD SÄGER HANTVERKARNA själva om tjänsteförmedlare? Thomas Koivumäki som äger och driver Björkbackens Måleri använder sig av en av de stora förmedlingstjänsterna. Han gav sig på ett försök när han hade tunnare med jobb under vinterperioden. Han var länge misstänksam mot den här typen av tjänster. – Jag var tveksam, det kändes bara som att de försökte sälja på mig något med massa finstilta texter, minns Thomas. Det finns ju så många olika tjänsteförmedlare, men jag tänkte att jag gör ett försök. Det gick trögt i början innan jag lärde mig hur man skulle göra. Vad var du misstänksam mot inledningsvis? – Just det finstilta, att man skriver upp sig på kontrakt med dolda summor, säger Thomas. Man vill ju inte bli lurad! Det finns ju alltid hållhakar men jag upplever att det inte fanns det här. När Thomas lärde sig processen sa det plötsligt pang och uppdragen ramlade in. – En viktig grej jag lärde mig var att själv driva kontakten med kunder, menar Thomas. Annars när man får jobb är det alltid genom referenser eller ”kompisens kollega” – då är det redan färdigt. Men här fick man lära sig att sälja in sig själv. Man hittar sin egen nisch och blir ännu bättre. För mig funkar det att vara lite ”på” i försäljningen, att påminna om att jag står och väntar på svar. Jag provade mig fram ”the hard way”, och det kostade ju i början. Men sen så har jag tjänat tillbaka det med råge. Thomas berättar att han får 60–70 procent av sina jobb via sin tjänsteförmedlare. Uppdragen han vinner ger i sin tur nya jobb. Oftast så känner de någon som behöver anlita en hantverkare – det blir en snöbollseffekt. Det låter som att du inte kommer behöva en tjänsteförmedlare på sikt? – Jag kommer behålla det eftersom det generar så pass bra jobb, säger Thomas. Jag kommer kunna expandera och bredda mig. Finns det något negativt du vill ta upp? – Det är kunder som ångrar sig mitt i, säger Thomas. Och då blir man av med sina krediter [krediterna kostar pengar och ger företagaren rätt att svara på jobbförfrågningar]. Det går visserligen att reklamera ”Man hittar sin egen nisch och blir ännu bättre.” Thomas Koivukmäki, ägare, Björkbackens Måleri. DEN MODERNA HANTVERKAREN 10 2018 32