DMH 10-2018 1
REPORTAGE TJÄNSTEFÖRMEDLARE förfrågningarna belys
er Jens också. Ni som använder tjänsteförmedlare känner säkerligen igen stressen som dessa tjänster kan medföra. – Det är inte, och har aldrig varit vår ambition att det här med tidsnöden ska vara en faktor, säger Jens. Men det har tyvärr blivit så. Det har varit ett arv av den enkla principen att vi vill vidmakthålla att Offerta förfördelar ingen. Alla som är betalande kunder och bevakar en viss typ av uppdrag i en viss geografi har samma rätt att få uppdraget. Offerta har fått kritik kring detta fenomen och tittar på olika sätt att lösa tidsnöden, där firmor upplever att de inte hinner svara på uppdragen innan de försvinner och slukas upp av konkurrenterna. Man tittar på en lösning där firmor kan svara sekventiellt, som ska ge ett lugnare tempo och göra det möjligt för fler firmor att offerera på förfrågningarna. – Väldigt många uppdrag på Ofomdömen – företag med dåliga omdömen klarar sig inte. – Vi upplever inte att det är ett större problem hos oss än hos marknaden i sin helhet, säger Jens. Det som vi däremot gör mycket fortare än marknaden är att ”darwinistiskt” slå ut firmorna som inte presterar. ”Många har ett livspussel att få ihop, det är dyrt att snurra i bil.” Får man dåliga omdömen på Offerta så är man nästan utslagen – tyvärr ibland – nästan för fort. På samma sätt belönas firmorna som sköter sig. Beteendet är kopplat till makten man som konsument har på nätet. Ett beteende som inte alltid är positivt, tycker Jens. Men ändock ett beteende som är omöjligt att reglera. Ett visst skydd har man dock som företag, och det är att konsumenten endast kan ge omdömen på företag man faktiskt har varit i kontakt med, vilket utesluter risken för företag att bli svartmålade (eller hyllade) av konsumenter som av någon anledning är ute efter att särbehandla en viss firma. Kan man bli ”expert” på Offerta? – Man kan absolut bli expert på Offerta på väldigt många sätt, säger Jens. Primärt handlar det om att man är dedikerad till att bedriva offertarbete och säljarbete. Annars är det svårt att vinna mot de som faktiskt gör det. I detta så vinner man en säljprocess som blir tilltagande förädlad, offertmallar och dokument generellt som känns mycket proffsigare, profiler med omdömen och ratings som känns seriösare, hur ett handslag ska gå till, vikten att säga rätt sak och att komma tid för att vinna jobb. Man blir vassare på alla sätt. Stressen med att hinna svara på ferta tar slut på mindre än en minut, säger Jens. Men igen är det anledning av kvaliteten på jobbförfrågningarna som läggs upp. Väldigt många firmor är beredda att lägga tid på att vinna de här jobben. Men sen är det upp till oss genom teknik och produktutveckling att erbjuda skiktade produkter så att det blir lite mindre stressigt. Är det dyrt att använda Offerta? – Det är inte vår avsikt – kopplat till hur mycket jobb man faktiskt kan få, och hur snabbt man får ROI [Return On Investment] rent marknadsmässigt. I normalfallet så har exempelvis byggföretag på ett par vunna uppdrag fått pengarna tillbaka, och med ett par uppdrag till gått mycket plus. Dessutom har man byggt en plattform för framtiden i form av kunskap, omdömen, referenser och bilder – profilstyrka, med andra ord. Om du vill ha det andra inte har, måste du göra det andra inte gör! ✖ 31