GLAS 1
/ siktat / Reklambyrån Canvas kontor i Los Angele
s. Färgskiftande glasväggar definierar reklambyrån Avdelade arbetsplatser på reklambyrån Canvas kontor har väggar med dikroiska glas, som ändrar färg när de betraktas från olika vinklar. Beläget i Playa Vista, Los Angeles, genomfördes projektet av New York-baserade arkitekter A + I. Det nya kontoret omfattar 36 000 kvadratmeter öppna arbetsytor över två våningar som delas upp av mötesrum, informella utrymmen och privata lokaler. — Reklambyrån hade ingen uttalad utformningsidé för lokalerna, ingen personalkultur som de designade utifrån och ingen identitet ännu för detta, beskriver A + I, vars utmaning blev att designa för en ung modern reklambyrå utan definierad arbetskultur. — Hur skapar du då en design för ett företag som har ett uttryckligt intresse i att förbli odefinierad? Hur skapar du meningsbärande utrymme för arbetsmetoder med utvecklande syfte? frågade sig arkitekterna. Resultatet har blivit ett flexibelt kontor, 12 GLAS 3.2018 / siktat / som betonar öppna arbetsytor blandat med mer avskilda områden för att hålla möten eller koncentrera sig på specifika uppgifter. I mitten av kontoret finns en stor gemensam yta som rymmer alla i före - taget, en plats som definieras som ett målinriktat socialt, mötes- och evenemangsutrymme. Olika typer av arbetsytor har placerats ut kring detta centrala samlingsområde. Eftersom enskilda arbetsplatser placerats nära byggnadens periferi har varje medarbetare tillgång till naturligt ljus. Kollektiva utrymmen betecknas av ljusa mellanväggar med dikroiskt glas, med en beläggning som ändrar ljusets karaktär beroende på från vilken vinkel det betraktas. — De dikroiska glasen står här för samarbetsområden i mitten av kontoret, likväl som de står förkreativ energi – precis det Canvas reklambyrå vill förknippas med, noterar A + I. /