GLAS 1
Ting1, Örnsköldsvik Fjällräven Center, Örnsköldsv
ik Skissernas Museum, Lund Tre projekt med Alabs produkter. Marina Strandberg nader till mindre produktleveranser. Vi levererar pulverlackerade profiler i de flesta kulörer och tillverkar och utför entreprenader efter alla möjliga önskemål. Inglasningssystem som till exempel Season, Astral och Solarlux är inarbetade system för balkonger och uterum, system som bygger på metallprofiler från Sapa och Stålprofil AB, berättar Hans Granholm. Alab fyllde själv 50 år ifjol Idag ingår Alab i ett fusionerat bolag, där även Aluman och Astral ingår, därav det nya firmanamnet Alab Aluman. Företagen i koncernen är lokaliserade i Trehörningsjö, Ånäset respektive Örnsköldsvik. — Ägaren Anders Wikström, P Wikström Jr AB, köpte Alab för två år sedan och nu känner vi i att fusionen håller på att sätta sig. Vårt totala produktsortiment är mycket omfattande och vi kan stötta varann i produktionen och erbjuda helhetslösningar på ett nytt sätt, säger vd Hans Granholm. Historiens vingslag präglar verkligen Alab Aluman, vars ägarföretag P Wikström JR AB, startade redan 1861, då som Nordmalings Ångsåg. Alltså för drygt 150 år sedan. Alab självt är ett väl inarbetat namn i glas- och metallbranschen sedan starten 1967. Betyder mycket för orten Alab utvecklar idag egna profilsystem för såväl balkonger, uterum och sandwichpaneler som dörrar, fönster och fasader. Inte sällan i måttbeställda leveranser för unika objekt i uppdrag från profilframställning till färdig slutprodukt. — Vi tycker att vi kombinerar stor kunskap och bred erfarenhet, vilket borgar för en hög kompetens hos våra 80 anställda, säger Leif Andersson, vars anställning i företaget på 38 år också understryker lojaliteten och långsiktigheten. Klart är att företaget betyder mycket för Trehörningsjö och Ånäset som båda är små orter i Norrlands glesbyggd. — Vi får i och med vår betydelse för sysselsättningen i en glest befolkad bygd en lojal och plikttrogen personal som stannar kvar länge, vilket ger oss en stor fördel. Vi har också en ständig kö med arbetssökande och det är nog lite status att jobba här, menar Leif. Företagets styrka är personalen Han beskriver hur produktionen måste anpassas efter kundernas krav, med fokus på både utseende och funktion, såsom energi-, inbrott, ljud– och brandprestanda etc. Då ingår också infästningar, beslag, tillgänglighet. — Genom att vi är beredda att gå våra kunders önskemål till mötes innebär det också att vi måste vara kreativa, att vår personal är delaktig i att förstå och utveckla nya lösningar – och det är de. Personalen är företagets styrka helt enkelt, förtydligar Hans Granholm. I Norrland breder Alab ut sin produktion på drygt 11 600 kvadratmeter fördelat på fyra fabriker. Man omsätter här cirka 170 miljoner kronor. I och med fusioneringen kan företaget bidra till att sälja in flera olika produkter i samma projekt. Här är > GLAS 3.2018 / tema: glaset bortom storstan / 29