GLAS 1
Jobbat med belysningen. På kvällen lyses stenfasa
den upp bakom glaset, för att visa upp den gamla byggnaden. Screentrycket med fågeln döljer handikapptoaletten på bottenplan. ” — Det gör även att byggnaden är återställningsbar i sitt gamla skick, i fall kommunen skulle ”ångra” tillbyggnaden i framtiden, säger arkitekten Anders Patriksson. Hissen som går upp genom glashuset återvänder alltid ner till bottenvåningen, eftersom den inte ska skymma insikten efter den har varit i bruk. — Vi har också jobbat med belysningen. Stenfasaden på museet är belyst runt om, så på kvällen syns i princip glaset inte alls, tillägger Anders Patriksson. Handikapptoaletten längst ner i huset gick ju däremot inte att göra transparent, vilket krävde ytterligare fantasi av arkitekten. Hur skulle man göra med de fasta betongväggarna utan att de förstörde det lätta intrycket? — Vi valde att screentrycka glaset för att dölja toaletten bakom. Då fick ju också personalen på museet fundera över vad de ville presentera från sin verksamhet. Citat trycka på glasen ”Jag har gjort en liten insamling av fåglar, som jag skall hemsända till Wenersborgs museum” är ord ur ett brev från Afrikaresenären Axel Eriksson, daterat 1868 i Namibia. Tillsammans med en bild på en långnäbbad exotisk fågel har en av de två grundarna fått en toalettvägg till sitt förfogande. Den andra väggen tillägnas handlaren Johan Adolf Andersohn och en bild ur hans samling på två små kinesiska figurer. Han ställer sig frågan: ”Till hvad ändamål tjänar ett museum?” Andersson svarar själv med ett citat på det trycka glaset: ”Det odlar smaken och förädlar själen, renar och mildrar sederna, jämte det på samma gång höjer sinnet över det materiella och låga”. / 46 GLAS 3.2018 / tema: glaset bortom storstan / > VÄNERSBORG MUSEUM VAR SPECIELLT EFTERSOM BYGGNADEN KRÄVDE FLERA AVANCERADE GLASLÖSNINGAR. Björn Bergander, UpGlaze i Göteborg