GLAS 1
Exoskelett med fristående fönstersmygar. > Ny fas
ad med all last på marken Utmaningarna att tillmötesgå Volvos önskemål och krav blev dock snabbt uppenbara för glas- och fasadföretaget då den befintliga betongfasaden, som skulle finnas kvar, inte tålde särskilt stor belastning från den utanpåliggande nya fasaden. — Normalt sett hänger man ju en sådan här fasad i en krans upptill eller förankrar den löpande nedåt, men här har vi varit tvungna att växla ner all last i marken och ställa fasaden på bottenplattan för första gången. En spännande utmaning minst sagt, konstaterar Daniel Nestenborg. I och med den nya konstruktionen uppstod nästa frågeställ ning – hur hantera den termiska expansionen som kan komma att påverka fasaden med upp till 15 mm i olika riktningar? Särskilt som det finns långa breda fönsterband med öppningar anpassade till bakomliggande befintliga mindre fönster i en totalt sett isolerad fasad. — Lösningen blev ett slags exoskelett med fristående fönstersmygar rakt in i huskroppen tätade för rörlighet med gummibälgar, en tekniskt avancerad konstruktion, som vid konstruktionsgranskningen beskrevs som en varm/kallfasad, helt unik i sin utformning och funktion, säger Daniel Nestenborg. Screentryck som solskydd Volvo Polestar var tydliga med att de inte ville ha tonade glas, av den anledningen att de vill ha ett rent vit ljus invändigt. Så inga solskyddsglas framför fönsteröppningarna, utan istället ett vitt screentryckt mönster med 40-procentig täckningsgrad, invändigt positionerat på det yttre 10 mm härdade glaset i en isolerrutekonstruktion med ett invändigt 8 mm tjockt glas. — För att betona vitheten valde vi Saint Gobain Diamant, järnfria glas och dessutom med vit spacer mellan glasen, förseglade > I mitten av nästa år lanseras första modellen, Polestar 1. 58 GLAS 3.2018 /renovering /