GLAS 1
Icehotel 365, Jukkasjärvi Skelleftekraft Länsförs
äkringar, Umeå Tre projekt med Glasfasader Norrs produkter. Stellan Moritz > — Vi har kanske inte tagit de allra största projekten. Utan legat i mellanregistret, men några sticker ändå ut, som nu på senare tid Länsförsäkringars kontor i Umeå, där vi haft totalentreprenad som omfattar fasader, fönster, invändiga räcken, brandpartier och ett överhuvudtaget brett spektra av olika sorters glas i huset, berättar Mikael och menar att i möjligheten att erbjuda helhetslösningar ligger företagets optimala styrka. Kombientreprenad på hemmaplan Mitt i Skellefteå ligger Skelleftekrafts stora kontorsbyggnad. Här utför Glasfasader Norr just en kombientreprenad, där man dels byter glasen i träfönstren för bättre ljudmiljö intill E4an och samtidigt utför en helt ny påbyggnad med en aluminiumfasad i två plan överst på huset. I det här fallet rör det sig om ett av Sapas fasadsystem. Glasfasader Norrs företagskoncept är att köpa in alla ingående delar i en entreprenad, med viss anpassning till specifika projekt, från såväl svenska som internationella tillverkare och leverantörer av glas och profilsystem. — Vår filosofi är inte att vara helkund hos en och samma leverantör, så vi köper av alla profil- och systemtillverkare. Ja även på glassidan handlar vi av flera olika tillverkare och är på så vis fria i förhållande till leverantörerna. Samtidigt ska de ha beröm för sin förmåga att vara med och bidra med dimensioneringar, konstruktionsråd och så vidare, tycker Mikael och Stellan. Snabbfotad organisation Marknaden för Glasfasader Norr sträcker sig längs Norrlandskusten, från Sundsvall i söder och norrut. Ofta är det projekt med återkommande beställare, vilket skapar en trygghet och gör det enklare och snabbare att komma fram till rätt lösningar. — Vi har jobbat mer på distans tidigare, i Stockholm, Uppsala, Örebro och så där, men har efterhand valt att koncentrera oss på en norrländsk hemmamarknad. Fast självklart är vi intresserade av bra projekt även i andra områden, intygar Mikael. Han och Stellan bygger sin projektfilosofi på tre hörnstenar: Pris. Kvalitet. Leverans. — Det innebär för kunden att vi är en snabbfotad organisation. Liten?! Javisst, men vi täcker hela kedjan från projektering via dokumentation, upplagsplats på bygget, inskrivning, säkerhet, montage och underhåll och så vidare – kort sagt har vi kontroll på hela kedjan. Vi jobbar i huvudsak med egna montörer men kan vid behov ta hjälp av inhyrd personal. Säkert som ett handslag Mikael och Stellan talar också återkommande om ”kundkänsla”. Med det menar de att det man kommit överens om – så ska det bli! — Handslagsöverenskommelser var väl mer vanliga förr, men den hedersmoral som ligger i begreppet vill motsvara. Vi vill alltid göra rätt för oss och ser alla kunder som lika viktiga, understryker de. — Vi sa när vi startade, att verksamheten primärt skulle drivas så att vi kan äta oss mätta och sova gott om nätterna. Men det har ju blivit mer och mer att göra, det är svårt att tacka nej när man är på rull och har kapacitet. På så vis har vi på tre år gått från en omsättning på 13 miljoner kronor, till i år 40 miljoner. Nu ska i och för sig inte omsättningen vara det bästa måttet på en framgångsrik verksamhet, det är ju resultatet som visar det, apropå äta sig mätt. Men det kan vi i alla fall, säger de och påpekar att firman fortfarande är ung, har vuxit snabbt, och att kostymen inte behöver bli större än den är idag. Elektrokroma glas till Icehotel Orderböckerna är välfyllda. Inte minst på stålsidan. Många partier ska levereras till skolor, sjukhus och kontor. Byggnader med höga krav på brandsäkerhet och skydd. Ibland dyker det upp lite udda roliga projekt, som till exempel elektrokroma glas i den Gezeuppbyggda restaurangentrén till Icehotel 365 i Jukkasjärvi, som behöver extra solskydd för att snö- och ishotellet ska kunna bevaras året om. Glasfasader Norr har också åt Skanska levererat och monterat till Sto Scandinavia, glas paneler som enkelglas på granulat i eget bärsystem som utsmyckning och regnkappa. Även i Örebro finns ett uppmärksammat projekt, då gamla mässhallar renoverades med ett oisolerat fasadsystem med glas i 16 olika kulörer. Vill ha koll på läget Det går således bra för Skellefteföretaget, men far och son Moritz ser fortsatta möjligheter att förädla och utveckla verksamheten. — Den dagen man säger att man kan allt, då har man hamnat fel. Så vi försöker kompetensutveckla oss kontinuerligt. Vi går på utbildningar, åker till mässor, deltar på konferenser och seminarier. Kommer det nya normer och lagar håller vi koll på det, som till exempel personalliggare, som är jäkligt bra på de lite större byggena. Kort sagt det gäller att följa med i utvecklingen och det gör vi, säger Mikael Moritz. / GLAS 3.2018 / tema: glaset bortom storstan / 35