GLAS 1
Besök på plats är viktigt. Det är då Anna-Lena sk
a avgöra. Om det finns grund för reklamation. Skedde skadan under leveransen? Under installationen? Vilken typ av skada? Putsrepor, anlöpning, självgranulering? Med vissa människor talar man inte kunskap, det vill säga att man misslyckas med att få dem att berätta vad de kan. Man känner. Så är det med Anna-Lena. Siffror och beteckningar för härdat glas och laminerat glas, krav och regler för användning, dimensioner och toleranser har sitt eget universum och det bär hon inom sig. Och hon älskar det. > Brinner för jobbet På frågan om vilka förväntningar hon har på det nya uppdraget är det snarare hon som är frågande. — Förväntningar? Jag får ju göra det jag brinner för och jag vet ju också att det blir vad jag gör det till. Men kunskapen? Hur har du fått den? — Genom att jobba. Jag har haft ett jobb där jag fått strukturera upp mig själv. Jag jobbar i en bransch som består av folk med mycket kunskap. Båda fötterna stadigt på jorden, pragmatisk, säker, utan överord. Men, här måste också finnas visioner. Snälla, berätta! Jo, visst finns visioner men det är inget Anna-Lena Fransson talar vitt och brett om. Det kommer snarare som en viskning, en antydan. — Jag jobbar ju i en mansdominerad bransch och det har jag alltid gjort. Och en bra arbetsrelation är ju det jag eftersträvar. Anna-Lena äger förmågan och tålamodet att arbeta långsiktigt. Och det gäller nog var hon än hamnar. Det finns fördelar och nackdelar i såväl mansdominerande som kvinnodominerade arbetsmiljöer. Måste bli lite nördig Den nyinrättade tjänsten på Glascentrum innebär inte bara att kommunicera på telefon och via mail utan så mycket mer. En del består av resor påkallade av att kunden inte är nöjd med sina fönster. Det kan gälla kvalitet eller funktion som man inte tycker stämmer med vad som utlovats. Här har Anna-Lena regler att stödja sig på. Är det säkerhetsglas, härdat glas, eller skyddsglas, laminerat glas? Säkerhetsglas råder under Boverket men när det gäller skyddsglas är det byggherren som tillsammans med försäkringsbolag sätter upp riktlinjerna, skräddarsydda för till exempel olika typer av inbrott. Besök på plats är viktigt. Det är då Anna-Lena ska avgöra. Om det finns grund för reklamation. Skedde skadan under leveransen? Under installationen? Vilken typ av skada? Putsrepor, anlöpning, självgranulering? Och då gäller det att kunna bolla med gränsvär72 GLAS 3.2018 / profilen / den för avvikelser, maximalt tillåtna förskjutningar och antalet tillåtna defekter per fastställd yta. — Man måste bli lite nördig. Bli bättre på att mingla I uppdraget ingår också att uppdatera och utveckla alla publikationer som Monteringstekniska kommittén, MTK, ger ut och med kolleger och branschfolk diskutera det ständiga standardiseringsarbete som pågår. Glascentrum är remissinstans och Anna-Lena ansvarig. Vad gör du om tio år? — Jag är här, förhoppningsvis. Det känns tryggt. Under tiden har hon förmodligen också erövrat det sista hindret. — Att mingla. Det är jag väldigt dålig på och skulle vilja lära mig. /