GLAS 1
Tomas Karlsson Pål Svensson I detta rum för nytän
kande finns förstås inga kyrkbänkar utan stolar designade av stolarnas nestor, 85-årige Åke Axelsson. Kristofer Pettersson Åke Axelsson Tomas Karlsson, vd på Niklassons Glas i Karlskrona, talar liksom Ole Drachman om svårigheten i att mäta. — Men det var roligt och extra spännande eftersom det var i en kyrka. Och som alla utmaningar är det alltid något nytt man lär sig. Att välja glas, 66.2 härdad järnfri lamell diamant, mera vitt än grönt för att få mindre reflexer, var enkelt. Det var när det kom till beslagen som problem uppstod. — Vi vände oss till AXS belag i Göteborg och lät dem bygga specialgjorda profiler. Det vi behövde fanns inte på marknaden. En ny lärdom som vi har med oss till nästa jobb. Ljudisolerande glasvägg Så blev även AXS Nordic AB i Göteborg involverade i restaureringen av Fredrikskyrkan. Många resor till Karlskrona blev det. — Ett hedersuppdrag och extra roligt eftersom vi skulle hitta lösningar efter lite annorlunda förutsättningar och krav, säger Kristofer Pettersson på AXS som nu plötsligt jobbade i team med Niklassons Glas, Svenska Kyrkan och Drachman Arkitekter. En av flera utmaningar var att lösa ljudproblemen, fortsätter Kristofer: — Kyrkans korsarm skulle kunna delas med en öppningsbar ljudisolerande glasvägg. Alltså två väggar mitt emot varandra och för att ljudet inte skulle studsa mellan dem måste glasen snedställas. Lösningen blev ett skjutglasparti HSW-R som byggdes om med hjälp av Svets & Smide i Karlskrona. Vackert blästrat ljudlamellglas kläddes in i brunerat stål och mässing. Förlösande kaxighet I det här jobbet har varje inblandad fått problem att brottas med det har överskuggats av den frihet som rått från början. Ett vitt skal som skulle fyllas med idéer lika djärva som beslutet att bygga Fredrikskyrkan en gång innebar. När beslutet att bygga Fredrikskyrkan togs 1697 ingick det i ett långt större paket. Karlskrona skulle bli Sveriges tredje största stad efter Stockholm och Riga. En barockstad med raka gator där tidens främsta arkitekter skulle sätta 40 GLAS 3.2018 / tema: glaset bortom storstan / > sina avtryck. Tessins kyrka skulle bli en spjutspets in i framtiden. Konceptet från 1700-talet, känslan att bygga från scratch, har gått igen i dagens nybyggnation och gett en förlösande frihet och – kaxighet. Skulptören Pål Svensson kunde placera dopfunten i svart diabas i mittgången och altaret i vit carrara-marmor nedanför den traditionella platsen framme vid koret. Själva placeringen av den elliptiska dopfunten och det två meter breda altaret, även det elliptiskt, har inte bara blivit en aha-upplevelse för besökare utan också en accentuering av vägen in i trons innersta. Från dopet till nattvarden. Dopfunten har en inre ring som är höj- och sänkbar. Det porlande vattnet för in naturen i rummet. Vatten och berg. Det som ytterligare bidrar till en spektakulär scenografi är podiet bakom altaret och nedanför koret som kan hissas upp och då visar sig vara en 39 kvadratmeter stor bod att förvara till exempel stolar i. Gradängformat podium Podiet är format som en gradäng med sex olika avdelningar som var och en kan justeras individuellt i olika höjder. Där kan körer variera sina positioner och sceniska effekter uppnås. I detta rum för nytänkande finns förstås inga kyrkbänkar utan stolar designade av stolarnas nestor, 85-årige Åke Axelsson. Behöver det sägas att det var den största utmaningen han fått under sin långa karriär? Han berättar att han gick och tänkte i två år innan han visste. 400 stolar klädda i pergament som kan kopplas samman eller placeras ut fritt. När man står i koret och tittar ut över raderna av stolar ser man att ingen är den andra lik. Så är det ju med djurhud. Den skiftar. Här känns det naturligt att dra parallellen till gudstjänstdeltagaren, individen. Att se människan som den unika varelse hon är. Om Tessins kyrka sägs att den aldrig blev klar och i det ligger något positivt för detsamma gäller dagens restaurerade Fredrikskyrka. Mycket återstår. Altartavlan är, inte oväntat, nedtagen. Vad den ska ersättas med är inte bestämt. Än så länge är den vita ytan längst fram i koret ett rum för fantasin. /