GLAS 1
Per Gustafsson Pamela Garpefors Joakim Hultqvist
På den ena läktaren svävar en glasbox och under de båda läktarna repeteras glaset ytterligare i form av vikdörrar. Tessin, en helig svensk klenod. Och nu skulle jag gå in och ändra på hans skapelse. Men när jag i augusti 2014 kom in i kyrkan, jag hade aldrig varit inne i den, försvann min rädsla. Det jag kom in i var ett starkt rum. Ja, jag hade aldrig tidigare varit i ett så starkt rum. Och när Ole Drachmann sedan fick ta del av kyrkoherde Pamela Garpefors och kanslichefen Per Gustafssons visioner om en multifunktionell kyrka sattes hans fantasi i rörelse. I en kyrka, skapad av en ikon inom svensk kyrkoarkitektur, skulle nu även personal och administration få plats. Dags att spänna bågen. — Jag visste att det här kyrkorummet kan tåla allt, oavsett vad man sätter in. Jag skulle göra det som ingen tidigare försökt, föra in församlingens olika verksamheter och samtidigt levandegöra kyrkans liturgi och teologi. Det är också det som är succékriteriet. Veckolånga handmätningar Hur slutresultatet skulle bli var inte bestämt från början utan växte fram allt eftersom kyrkorummets skalades av in till bara skelettet. Glaset spelar en stor roll men var det givet från början? — Nej, det var inte alls självklart. Det kom efter hand när jag var där och arbetade. När vi analyserade kyrkorummet fann vi att ritningarna inte var tillräckliga. Vi kunde alltså inte använda oss av elektronik utan fick mäta upp för hand och det tog tid. Jag var där i flera veckor. Det i sin tur hade något gott med sig. — Det är mycket viktigt att man lever sig in i det rum man arbetar med och jag levde mig verkligen in i det Tessinska rummet. Under läktarna var det mörkt. Ja, det var natt. Glasdörrar för nyfikna Men med glasets hjälp vände Ole Drachmann natt till dag. De tre ingångarna, huvud- och sidoingångar, försågs med extra dörrar i glas. De mastodontiska trädörrarna slogs upp på vid gavel och ljuset släpptes in. Kyrkan är nu stängd och öppen på en och samma gång. Upplevelsen av kyrkan som en sluten koloss existerar inte längre. — En lärdom från mitt engagemang i Cathedral Architects Asso ciation där jag sedan tio år tillbaka är Europas representant. Det man talar om är vikten av en öppen kyrka eller att kunna se in i den. Man har gjort den erfarenheten att när människor kommer till > dörren och inte kan komma eller ens se in i kyrkan går de därifrån och kanske inte försöker igen. De blir inte nyfikna. Men det blir man när man tittar in genom Fredrikskyrkans imponerande höga glasdörrar. På den ena läktaren svävar en glasbox och under de båda läktarna repeteras glaset ytterligare i form av vikdörrar. — Vi gjorde något helt modernt utan prestige. En ljudisolerad box i glas. Läktaren blev ett viktigt supplement i församlingsarbetet, ett arbetsrum. Här fanns inte minsta tanke på att efterlikna Tessin utan kort och gott en modern kyrka för moderna människor. Bästa hantverkarna och konstnärerna Med glaset som material kom emellertid delvis nya krav. — Vi fick tänka ett steg till som när det gällde vikdörrarna i glas. På något sätt måste de markeras. Risken fanns annars att besökande och personal skulle gå rakt in i glaset och skadas. Det löstes genom att låta blästra in liturgiska motiv, också de föregångna av långa och många diskussioner. Att arbeta med glas är alltid en utmaning, säger Ole Drachmann som när han börjar prata om glas kan bli lyrisk. Här finns en bredd i hans erfarenhet. Allt från ”hans fantastiske” glasmästare i Danmark som importerat nytt handblåst glas från Frankrike åt honom, nu senast till gatlyktorna utanför en historisk byggnad i Skåne, till Fredrikskyrkans moderna glas. De bästa hantverkarna och konstnärerna. Så var det bestämt från början och på glasfronten föll valet på Niklassons Glas i Karlskrona och Emmaboda Glasteknik. — Vårt största offentliga uppdrag någonsin och vårt mest spektakulära efter utsmyckningen av Linköpings arena, en jättestor fotboll i färgat glas, säger glastekniker Joakim Hultqvist. Mönsterpassad precision Han är vd och ägare till Glasteknik Emmaboda AB som denna höst firar sitt 30-årsjubileum. Företaget har tolv anställda varav två behärskar blästringens teknik till fullo. Jobbet i Fredrikskyrkan innebar mycket glas och med det mycket att hålla reda på. 100 kvadratmeter glas uppdelat på 40 stora väggar och enkeldörrar som skulle – mönsterpassas. Ett precisionsarbete som så mycket annat i denna kyrka. > GLAS 3.2018 / tema: glaset bortom storstan / 39