GLAS 1
Fr v Krister Kallin, Hans Granholm, Leif Andersso
n och Jörgen Friberg. > säljarnas kunskaper om produkter en stor fördel och i många fall blir Alab en komplett leverantör. Av produktionen går nästan 70 procent till den svenska marknaden söder om Dal älven. 10 procent till Norge och resten, 20 procent, till norrländska kunder. Kunderna är både stora byggföretag, som Skanska och Peab med flera, liksom små glasmästerier, alla lika viktiga menar Alab-duon. — Just nu går den svenska marknaden för högtryck, men vi är inte främmande för att öka närvaron i Norge eller på andra internationella marknader om så krävs, påpekar Hans Granholm. Miljövänlig profil Fokus i produktionen är, vid sidan av kreativitet, en avancerad utrustning, med moderna bearbetningsmaskiner, arbetsmetodik, hög precision och ett slutfokus på leveranssäkerhet. — Just nu i högkonjunkturen har vi som alla andra lite längre leveranstider. Dock går vi aldrig över tio veckor, mer än så kan det inte få vara och vi arbetar målmedvetet med att korta ner ledtiderna, inte minst som en del i att möta den utländska konkurrensen, säger Hans Granholm. Automatiska dataprogrammerade profilbearbetningsmaskiner, skär- och kapmaskiner i kombination med pulverlackeringsanläggning med miljövänlig profil ingår i företagets samtids- och framtidssatsningar. Laget är viktigast Alab-vd:n betonar dock att en bra organisation är det allra viktigaste för att bygga ett framgångsrikt företag med en engagerad personal. Han ser sin bakgrund inom marknad och ekonom och med ledarskap från idrotten som en bra kombination för att vara med och skapa detta. — Här på Alab jobbar vi tillsammans som ett lag, trots och tack vare olika bakgrunder, där alla är lika viktiga i sin specifika roll, menar Hans Granholm. De här värderingarna försöker han föra ut i hela organisationen och det resulterar bland annat veckorapporter som visar vad alla tillsammans, med fokus på helheten, har åstadkommit. En annan viktig förutsättning för framgång är ett ägarskap med öppet sinne och förtroende för verksamhetsdriften. — Och vi ha en bra ägare i Anders Wikström, han är väldigt engagerad, i allt från siffror till strategi samt i hur vi tänker och gör, säger Granholm. Vill växa med lönsamhet Leif Andersson trycker också på att företaget tack vare teknisk kompetens, en bred produktpalett och mängder av erfarenhet inte drar sig för att ta sig an svårtillverkade beställningar. — Det är ju nästan de roligaste utmaningarna, som till exempel till Skissernas Museum, fönstren med högblank finish på profilerna blev ju riktigt riktigt bra, fram håller han. Utan att vilja slå sig för bröstet ser Alabledarna goda tillväxtmöjligheter inom företagets samtliga produktområden. — Absolut, men här är det också en balansgång i att vi vill växa med lönsamhet och att våra trogna kunder ska prioriteras. Så visst de allra största projekten är vi ytterst vaksamma på innan vi säger ja, säger Hans Granholm och betonar styrkan att kunna fördela uppdragen och kunna utnyttja varandras produktionskapacitet i de fyra olika fabrikerna, avslutar Hans Granholm och Leif Andersson. / 30 GLAS 3.2018 / tema: glaset bortom storstan /