GLAS 1
/ konst / NY GLASKONST SMYCKAR FLER OFFENTLIGA RU
M Text: Mikael Ödesjö Foto: Trafikverket Citybanan med flera 4. N 64 GLAS 4.2017 / konst / Nu när Citybanan invigts möts besökarna av tekniskt modern glaskonst i tunnlarna på stationerna Stockholm City och Odenplan. Glaskonsten är skapad genom UV-printning, en teknik som nu efterfrågas allt mer i offentliga miljöer. Några som uppskattar trenden, förutom Trafikverket och SLL som ansvarar för Citybanan, är bland annat Nya Karolinska sjukhuset, Mölndals sjukhus och Uppsala kommun. — Vi har märkt att allt fler väljer att trycka sin konst på glas genom UV-printning. Metoden möjliggör mer detalj- och färgrika motiv genom att vi printar bläck direkt på glaset och sedan härdar det med hjälp av ultraviolett ljus. Glaskonsten blir även hållbar och enklare att klottersanera, vilket gör att det passar bra i offentliga rum, säger Kalle Rodrigo, platschef på Printglas. Bakom konstverken på Citybanan står konstnärerna Peter Svedberg och Mari Rantanen, tillsammans med Stockholmsbaserade företaget Printglas. Uppdragen i Citybanan fick konstnärerna genom en tävling utlyst av Trafikverket, där de fick lämna skisser på verket de ville skapa till Citybanan. — Genom att printa på glas blir bilden genomlysbar på ett annat sätt än med andra tekniker. Jag tycker att glas är väldigt spännande att arbeta med, säger konstnär Peter Svedberg. Peter Svedberg har gjort två konstverk på stationen Stockholm city i Citybanan och 4. ” GENOM ATT PRINTA PÅ GLAS BLIR BILDEN GENOMLYSBAR PÅ ETT ANNAT SÄTT ÄN MED ANDRA TEKNIKER. JAG TYCKER ATT GLAS ÄR VÄLDIGT SPÄNNANDE ATT ARBETA MED. 4. har länge arbetat med glas i olika former. Det ena konstverket är en bergspelare klädd med bilder i glas som ett fotomontage. Det skall spegla ett tvärsnitt av Stockholm och ge en föraning om hur staden ser ut ovan mark. Det andra konstverket visar Stockholms natur i printat glas framför en spegelkonstruktion. Konstverket kan liknas vid ett kalejdoskop där bilderna speglar sig olika i olika positioner. — Rakt framifrån ser det ut som en sammanhängande bild med växter och träd men från en annan vinkel löses bilden upp och blir till ett annat mönster, säger Peter Svedberg. I gången som leder från Paradisvägen till plattformen på Odenplan finns Mari Rantanens konstverk. Glaskonstverket reflekterar Odens trädgård, en underground trädgård som symboliserar ljus och glädje. Även Maris konstverk ska ge en föreställning om vad de förbipasserande kommer att upptäcka när de kommer upp till marknivå. Mari har vid två tidigare tillfällen samarbetat med Printglas då hon gjort konst till foajén i Östersunds sporthall samt fönsterkonst till ett ålderdomshem i Örebro. — Jag har arbetat mycket med glas. Jag har alltid varit fascinerad av europeiska kyrkfönster, hur ljuset kommer in och kan skifta i olika väder och årstider. Bakom konstverket vid Odenplan låg mycket arbete för att få fram rätt färger då de reflekteras olika i olika ljus. Men jag tycker att slutresultatet blev vackert – energiskt och glädjespridande, säger Mari Rantanen. /