GLAS 1
Kakaduan herr Jakobsson huserar på våning 2. måst
e man ha respekt för. Vördnad för bilden och beställaren är oerhört viktigt. > Här kan ibland också uppstå en konflikt. — Man klipper till exempel inte i en litografi. Vill kunden det blir det nej. Konstverket måste värnas om. Ramens skyddande funktion Likaså var det svårt att ställa upp på den minimalistiska trenden, ingen ram alls, som hade växt fram under 50- och 60-talen. — Ramen har en skyddande funktion. Den är en förpackning. På 70-talet slutligen förändrades synen på konst dramatiskt. Ökad medvetenhet om vad ”god konst” är och bättre ekonomiska möjligheter. Konstfrämjandet, som hade bildats 1947, slog nu igenom på allvar. Mottot God konst för alla hade blivit en folkrörelse. 1969 bildades Konstfrämjandet i Örebro och Leif blev lokalombud vilket resulterade i många ramjobb. Birgitta och Anna-Lena var aktiva på utställningar, lärde känna gallerister, konstnärer och köpare. Skaffade sig en kundkrets. Och på den vägen är det. — Det som ytterligare bidrog till att inramningsbiten tog fart var bättre papperskvalitet, inflikar Leif. På 70-talet fanns knappt bomullskartong att få tag i men på 80-talet seglade importörer upp och försåg oss. Vi fick dessutom nya och bättre maskiner och en annan nyhet var det funktionella glaset med UV-skydd. 68 GLAS 4.2017 / profilerna / Knarrande trappsteg Södra Strandgatan 1 är på många sätt ett märkligt hus. Tiden har fått stå stilla. Den linoleumklädda trappan knarrar för varje steg. Trött och gisten. På andra våningen upptar herr Jakobsson en oproportionerligt stor plats. En kakadua kräver sitt utrymme. Elgériegården som fastigheten fortfarande kallas efter färgfabrikören Elgérus har i mycket skonats från olika tiders renoveringsfeber. Nödvändiga ingrepp som gjorts för att få verksamheten att flyta, tjänar som viktiga tidsdokument. Betonggolvet i verkstan är ett exempel. Leif berättar: — På 70-talet upphörde leveransen av glas i trälådor för att bytas ut mot End Caps som krävde större ytor och annat golvunderlag. Nej, nu går det inte längre, tänkte vi. Men så tog vi nya tag. Vi utvidgade själva verkstan och bytte golvet i trä mot betong. På entréplanet finns den största glasade inramning som Teijlers Glas någonsin gjort. Det är en tre gånger två meter stor tavla där Inramning med allt vad där tillhör utgör en betydelsefull del i företagets verksamhet. Teijlers Glas har till exempel avtal med Region Örebro, vilket innebär inte bara inramningar utan även hängning av tavlor samt montageteknik. Plexiglaslådor till skulpturer samt säkerhets- och stöldskyddsmontering är andra uppdrag som ingår. >