KOLLEGA PRAOAR Kollegas reporter Lina Jonsson tes
tade jobbet som komunikatör på callcenter Ronneby RING, RING SÅ SVARAR JAG! HUR SVÅRT KAN DET VARA? Kränga lite prylar och svara på frågor i kundtjänst. Det visar sig snart att man behöver kunna betydligt mer än så för att jobba på callcenterföretaget Call4U. Min handledare Stefan Sörensson berättar att det viktigaste man ska tänka på som försäljare är att vara lugn och sansad. Om man är för rapp i käften hänger kunden inte med och då får man ingenting sålt. Och han borde veta, efter elva år på företaget. – Jag försöker samtala i vänlig ton och inte vara för påflugen. Märker jag att kunden inte är intresserad så tackar jag för samtalet, för annars får man bara produkterna tillbaka, säger han. Det behövs egentligen inga förkunskaper för att jobba på Ronnebyföretaget Call4U. Lite datavana är ett plus, att man gått ut grundskolan är ett krav. Resten får man lära sig på plats, introduktionsutbildning, säljutbildning, produktutbildning och en genomgång av systemen. – En vanlig dag börjar med att man sätter sig på sin plats, blir tilldelad lite extrauppgifter och sedan börjar telefonen ringa, berättar Kristina Petersson, som är kundtjänstchef. Jag blir lite yr av alla telefonsamtal. Den automatiska uppringaren ger cirka 10 sekunders respit innan nästa samtal. Det är för lite. Jag hinner glömma bort vad det är man ska svara, vem det är som ringer, vad jag heter. Cecilia Wennerdal som sitter i kundtjänst låter sig inte stressas. Trots att hon i det ena samtalet svarar på frågor om a-kasseblanketter och i det andra beskriver hur onlinepizza fungerar. Fingrarna knäpper vant mellan olika system och hon hinner upp12 KOLLEGA 4-13 fatta namn, telefonnummer och gatuadress innan jag hinner fatta att en ny kund är på tråden. – Visst kan jag bli lite trött. Det gäller att hålla koll på vem det är som ringer och vad det är man ska prata om. Ibland har vi många kunder att hålla reda på samtidigt. DET FINNS INTE SÅ STORA möjligheter att stiga i graderna på Call4U. Däremot kan man ansvara över egna projekt både inom sälj och kundtjänst. Det finns även coacher med extra ansvarsområden. De stöttar sin grupp, stämmer av om någonting inte fungerar. Men det är sällan något som går på tok. Det värsta som kan hända är att systemen kraschar, eller att en kund är otrevlig. – Det händer att folk blir arga och skriker dumma saker. Även om man ibland vill skrika tillbaka är det bara att bita ihop, resa sig och ta en vända runt huset. När man kommer tillbaka har det runnit av. Och de flesta personer jag ringer är faktiskt väldigt trevliga, säger Stefan Sörensson. Hur lång tid tar det att lära sig jobbet? – Först går man igenom en rad utbildningar, vilket tar cirka 100 timmar. Sedan får man sitta med och lyssna på hur samtalen går till. Efter det kanske man börjar ta egna samtal, med hjälp av en erfaren person. Och till sist får man ta egna samtal. Du ska aldrig känna dig helt utlämnad dag ett. Skulle ni anställa mig? – Jag tycker att du skulle kunna passa bra in hos oss. Glad, positiv, nyfiken och intresserad av arbetet. Bara hör av dig om det skulle bli aktuellt! // BILD:KRISTINA WIRÉN