Gerhard Moschna, som började arbeta på ett glasbr
uk redan som 15-åring, är stolt över att sonen Thomas Wingård ville gå i hans fotspår. Thomas har avancerat till glasblåsarmästare. Tomas för pappas arv vidare HEMMA HOS GERHARD MOSCHNA dignar bokhyllan av vackra föremål av munblåst och facettslipat kristallglas. –- Glas är det finaste konsthantverket av alla. Det är ju speciellt eftersom det är genomskinligt och påverkas av ljuset på ett sätt som inga andra material gör, säger han. Innan Gerhard gick i pension för drygt femton år sedan jobbade han som glasblåsare och glasmålare på Kosta glasbruk. Sonen, Thomas Wingård, som avancerat till glasblåsarmästare, är en av dem som blir kvar efter den pågående neddragningen. Som bland många av glasarbetarna har yrket gått i arv också i denna familj. Gerhard kommer ursprunglingen från Sudetenland i forna Tjeckoslovakien där hans morfar var glasslipare. Efter andra världskrigets slut fick den då 13-årige Gerhard, hans Allt fler glasbruk börjar anlita konstnärer och visar glas på utställningar. Världsutställningen i Paris 1925 innebär ett internationellt genombrott för svenskt glas. Då försäljningen till utlandet återupptas eſter andra världs1900-talets första hälſt: 1900-talets andra hälſt: mor och bror samt morföräldrar hjälp att fly till Sverige i Röda Korsets vita bussar. Sedan morfadern fått jobb som glasslipare på glasbruket i Transjö fick Gerhard också jobb där för att senare börja på Kosta. Både Gerhard och Thomas känner en oerhörd stolthet över glasblåsaryrket. – Du måste ha en särskild talang för det. Det kräver en viss kreativitet och du blir aldrig en bra glasblåsare om du inte har den rätta känslan för glaset. Man måste förstå hur det beter sig och sedan också instinktivt förstå hur man ska hantera det. För det är ju ett levande material, säger Thomas. – Ibland tänker jag på de blåsor som jag har gjort i tusentals vinglas, att de blåsorna som jag har gjort med min pust kommer att finnas kvar därinne, tills glaset går sönder eller drabbas av glassjuka. Vilket säkert tar miljontals år, säger Gerhard. // ”Ibland tänker jag på de blåsor som jag har gjort i tusentals vinglas, att de blåsorna som jag har gjort med min pust kommer att finnas kvar därinne.” GERHARD MOSCHNA kriget följer en högkonjunktur för glasindustrin.Trots att det enklare hushållsglaset försvinner ur glasbrukens produktion gör den ökande levnadsstandarden under 1950-talet att den inhemska marknaden växer. Fram till 1960 finns runt 40 glasbruk som sysselsätter uppemot 5 000 arbetare i landet. Men på 1960-talet ökar importen av billigt maskingjort glas med ökande ekonomiska problem för bruken. Flera 2000-talet: I dag finns bara 5 bruk kvar med sammanlagt något hundratal anställda. sammanslagningar och nedläggningar följer. 10 bruk stänger 1968–72, ytterligare 13 lägger ned 1976–80. Till det kommer flera stora sammanslagningar, bland annat mellan Orrefors och Kosta Boda 1989. 4–13 KOLLEGA 35