– Med smileys kan man visa hur man faktiskt ser u
t i ansiktet när man skriver. Men nu har det gått inflation i smileysar. Det kan kännas lite osäkert för mottagaren när det inte går att veta om det bara är en glad gubbe man fått eller om det betyder något mer. Det är helt okej att använda smileysar kollegor emellan, däremot bör det undvikas om man skriver till chefen eller en myndighet, anser Sofia Malmgård. Risken är att man uppfattas som oseriös. VANLIGT FÖREKOMMANDE i mejl är också ett överdrivet bruk av versaler och utropstecken, något som somliga upplever som irriterande. I allmänhet betyder det att man vill säga något med eftertryck eller att man är arg, vilket kan vara befogat i vissa lägen. Men som tumregel bör man vara försiktig med att skicka mejl i vredesmod. Ett tips är att först skriva ett argt mejl utan att trycka på sändknappen. Sedan skriver man ett nytt, förhoppningsvis mer balanserat, meddelande som man skickar. Vad är då det värsta man kan göra i ett mejl? – Det är samma sak som gäller skrift över huvud taget: att vara ohövlig, använda svordomar, att tala illa om någon. Egentligen är det inte så stor skillnad från andra sätt att kommunicera: hur man bör uttrycka sig handlar mer om vem man skriver till än själva mediet. Ibland dyker frågan om hur man inleder ett mejl upp. Är det en kollega man skriver till använder man oftast hälsningsfrasen Hej. Men har man en pågående diskussion med någon som går några varv fram och tillbaka faller lätt Hejet bort efter ett tag. – Däremot hänger avslutningen med längre. Jag skriver mitt namn eller ibland bara S, men jag skriver Goda råd Håll dig kort. Många läser mejl i telefonen. Använd tydliga ärenderader. Läs igenom mejlet en extra gång innan du klickar i väg det. Använd smileysar, utropstecken och versaler med måtta. Skriv bara sådant som du lika gärna skulle kunna säga öga mot öga. No-nos Att använda ironier och saker som kan uppfattas som elakheter till folk du inte känner så väl. Att skicka iväg mejl skrivna i vredesmod – utan att tänka igenom saken ordentligt. Att avsluta med Mvh. Det kan uppfattas som slött att inte skriva ut förkortningen. Att använda svordomar och oförskämdheter. Tänk på att dina mejl kan läsas av andra än dem är avsedda för. Att använda smileys i mejl i officiella sammanhang. Det ger ett oseriöst intryck. alltid något. Det visar att jag står bakom det jag skrivit. Det är ungefär som signaturen i ett pappersbrev, även om det inte är juridiskt hållbart på samma sätt som en underskrift, säger Sofia Malmgård. Enligt henne var språkfrågor om mejl mer vanliga i början av 2000-talet. De frågor som dyker upp numera berör i stället ofta tekniska aspekter, hur man ska sortera mejlen eller använda mejlboxen effektivare. – I dag är det svårare för många att skriva ett vanligt brev än ett mejl. Har man inte skickat ett pappersbrev tidigare vet man kanske inte ens var på kuvertet man ska skriva adressen. // 4-13 KOLLEGA 51