Energigas 1
I korthet Gasdrivet fartyg sjösatt Thunrederierna
s fjärde gasdrivna kustfartyg av E-klass sjösattes nyligen på det holländska skeppsvarvet Ferus Smit, skriver Sjöfartstidningen. Nybygget Empower kommer liksom sina föregångare att drivas med flytande naturgas eller flytande biogas. Nej till gasutvinning Grönland stoppar all framtida utvinning av olja och naturgas, rapporterar Sveriges radio. Därmed kommer en av världens största gas- och oljer eserver att förbli orörd. Enligt den grönländska regeringen har beslutet tagits för att skydda landets natur, fiske och turistindustri samt för att fokusera landets verksamheter på områden med hållbar potential. Stöd till flygmotor på vätgas Företaget GKN Aerospace får 15 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten för att utveckla vätgasdrivna flygmotorer. Projektet kommer att ta fram tekniska lösningar för delsystem som behövs för vätgasdrift av flygplan. En övergång för flyget från dagens flygfotogen till vätgas kan reducera flygbranschens utsläpp av koldioxid med 50–90 procent enligt Energimyndigheten. Efter ett års utvecklingsarbete ska den nya energieffektiva biogaslastbilen nu ut på uppvisningsturné. FOTO: ERIK TORRING Ny supereffektiv lastbil på biogas Nu är den klar, den nya tunga biogaslastbilen med energismart kaross och solceller på taket. – Vi har försökt skapa ett fordon som går så ekonomiskt och miljömässigt bra som möjligt, säger ägaren Erik Alfredsson, vd för Alfredsson transport i Norrköping. Grönare busstrafik Andel bussar i trafik 2020 Diesel 73 % Gas 21 % El 4 % El-/laddhybrid 1 % Etanol+bensin 1 % Källa: Trafikanalys Den nya energieffektiva biogaslastbilen går under namnet Bränslechampion och är resultatet av ett ettårigt samarbete mellan Alfredsson transport, Linköpings universitet, PLS Truck Bodies, Svetsab och Volvo lastvagnar. Utvecklingsarbetet gäller främst karossen där man även utnyttjat nya EU-regler som tillåter längre fordon om miljö och krocksäkerhet främjas. Optimerat luftflödet – Vi har försökt göra en så strömlinjeformad bil som möjligt som med olika aerodynamiska lösningar optimerar luftflödet, säger Erik Alfredsson. Men det handlar också om 16 ENERGIGAS NR 3 2021 andra förutsättningar, som däck, motor och chassi. – Det är därför vi har valt Volvos LNG/ LBG-lastbil som vi menar är den tester som gjorts hittills har varit mycket bra, säger Erik Alfredsson. Erik Alfredsson FOTO: CRELLE mest energieffektiva LBG-lastbilen i dag och som har samma prestanda som diesellastbilen. Men även om bilen går på biogas vill man ju att den ska dra så lite bränsle som möjligt, säger han. På bilens tak finns sex solceller på totalt 1100 watt som dagtid ska förse lastbilen med all den energi som behövs och därmed avlasta generatorn som kan vara en energitjuv i sig, enligt Erik Alfredsson. Visas upp Nu ska lastbilen visas upp av Volvo lastvagnar i Sverige och Norge. I november är det tänkt att den ska börja gå i trafik till Norge. – Vi har inte hunnit köra den i verklig trafik ännu, men de Biogas sedan 2018 Alfredsson transport köpte sina första serieproducerade tunga LNG/LBG-lastbilar från Volvo redan 2018. Om ett par månader kommer 11 av åkeriets totalt 67 lastbilar att drivas med flytande biogas. Nu är även en ellastbil beställd för leverans nästa år. – Vi är väldigt nöjda med gaslastbilarna. De är tysta och mellan 17 och 23 procent billigare i drift än en diesellastbil, säger han. Även om projektet i sig har varit kostsamt och den nya biogaslastbilen inte är helt optimal när det gäller vikt och material visar resultatet att det går att utmana gamla sätt att bygga lastbilar, menar Erik Alfredsson. – Det här är ett första steg mot en helt ny typ av lastbilsstandard. Genom att tänka nytt kan man spara både pengar och miljö. LOTTA BRANDT